fbpx

Goryl

Scenariusz zajęć z wykorzystaniem zestawu LEGO® Education WeDo 2.0 i środowiska programistycznego Scratch 3.0

 

Wiek uczestników: 8-9 lat
Liczba uczestników: do 14 osób
Czas trwania zajęć: 90 min
Autor: RoboCamp
Link do strony placówki: www.robocamp.pl

 

INFORMACJE OGÓLNE

Cele ogólne:

  • Charakterystyka ssaków naczelnych, budowa i programowanie modelu goryla z zestawu LEGO Education WeDo 2.0.

Cele szczegółowe:

Uczniowie: 

  • Na przykładzie goryla poznają charakterystykę, występowanie i zagrożenia dla zwierząt z rzędu ssaków naczelnych,
  • Rozwijają umiejętności motoryczne oraz komunikacji i współpracy w grupie budując goryla z zestawu LEGO® Education WeDo 2.0,
  • Rozwijają kompetencje techniczne poznając budowę i działanie mechanizmu korbowego oraz przekładni stożkowej,
  • Zgłębiają tajniki myślenia komputacyjnego tworząc program dla robota oraz i wykorzystują w praktyce pętlę programową,
  • Rozwijają kreatywność rozwiązując zadania dodatkowe.

Czego potrzebujesz:

  • Zobacz (10 min)
    Wprowadzenie do tematu lekcji. Prowadzący omawia z grupą zagadnienia związane z gorylami.

    Przykładowe pytania do dyskusji:
    • Czym wyróżniają się ssaki naczelne?
    • Jakie cechy upodobniają goryle do ludzi?
    • Kto głównie odpowiada za niską liczebność goryli?
    • Jakie ludzkie choroby mogą zagrażać gorylom?
    • Co wyjątkowego potrafiła gorylica Koko?

  • Zbuduj (20-30 min): 

    Budowanie robota. Prowadzący udostępnia uczniom instrukcję budowania robota na filmie. Uczniowie budują model goryla w oparciu o instrukcję krok po kroku.




  • Zbadaj: 

    Korzystając z materiałów z zakładki Zbadaj interaktywnego scenariusza lekcji na platformie RoboCamp, prowadzący omawia z grupą działanie zbudowanych robotów.

    Przykładowe pytania do dyskusji:

    • Jak powinien działać zbudowany model?
    • Jakie zadanie ma czujnik wychylenia zamontowany w gałęzi z bananami?
    • Dzięki czemu głowa goryla może się swobodnie obracać?
    • Za co odpowiada mechanizm korbowy?
    • Gdzie zamontowano przekładnie stożkową?




  • Zaprogramuj (30-40 min):

    Programowanie robota. Prowadzący omawia z grupą, w jaki sposób zaprogramować robota.  Celem programu jest włączenie silnika odpowiedzialnego za ruch na 2 sekundy po potrząśnięciu czujnikiem wychylenia zamontowanym w gałęzi. Następnie uczniowie programują roboty przy swoich stanowiskach pracy.

    Przykładowe pytania do dyskusji:

    • Po spełnieniu jakiego warunku silnik zostanie włączony?
    • Jak długo włączony będzie silnik?
    • Dlaczego zastosowano pętlę programową?
    • Czy można odwrócić kierunek silnika i co się wtedy stanie?


  • Zagraj - 10 min

    Zabawa robotem. Uczniowie testują działanie robota i eksperymentują modyfikując jego konstrukcję lub program. Alternatywnie uczniowie mogą stworzyć sprawozdanie z zajęć w formie wideo bloga, w którym opiszą działanie robota i opowiedzą o najważniejszych zagadnieniach poruszanych w trakcie pracy nad projektem, takich jak: ssaki naczelne, goryl, przekładnia stożkowa, mechanizm korbowy, czujnik wychylenia, pętla programowa.

 

DODATKOWO

Podpowiedzi:
Proces budowy robota przebiega sprawniej jeśli dzieci korzystają z proponowanego przez producenta systemu sortowania klocków i pracują w parach.
Czas rozkładania konstrukcji pod koniec zajęć warto wykorzystać na powtórzenie najważniejszych pojęć poznanych na zajęciach. 

Dodatkowe informacje o łączeniu WeDo ze Scretchem na blogu RoboCamp

 Przykładowe rozwiązania konstrukcyjne:

 Goryl WeDo 2.0 scenariusz

Goryl WeDo 2.0 2