fbpx

Kolorowy śnieg

Scenariusz zajęć z wykorzystaniem zestawu LEGO® Education Maszyny Proste DUPLO® i LEGO® Education Zestaw Kreatywny DUPLO®

Scenariusz stworzony w ramach programu Ambasador Przyjaznej Edukacji.

Autor: Edyta Kowalska
Nazwa placówki: ZSP nr 3, przedszkole nr 13
Link do strony placówki: http://www.p13.zsp3tg.iq.pl/
Poziom edukacyjny: grupa dzieci 6-letnich
Liczba uczestników: 12
Czas trwania zajęć: 45 min

 

INFORMACJE OGÓLNE

Cele ogólne:

      • rozwijanie umiejętności współpracy w grupie

Cele szczegółowe:

      • doskonalenie koordynacji wzrokowo – ruchowej
      • rozwijanie sprawności manualnej
      • rozwijanie wyobraźni twórczej

Czego potrzebujesz:

      • zestawy LEGO Education: Maszyny proste DUPLO i zestaw kreatywny DUPLO
      • kolorowe kartki ksero w kolorze klocków
      • kolorowe krążki
      • kredki
      • komputer lub inny sprzęt do odtworzenia piosenki

PRZEBIEG ZAJĘĆ:

  1. Zaangażowanie - 10 minut:

    1. Przywitanie dzieci
    2. Zaproszenie do krainy pingwinów, wspólna  zabawa przy piosence „Pingwinek”
    3. Rytmy – w widocznym miejscu ułożony rytm z kolorowych klocków LEGO: zielony, żółty, czerwony. Na dywanie leżą klocki w tych kolorach. Dzieci stoją w rzędzie.
    4. Wysłuchanie bajki: Na dalekiej Antarktydzie mieszkały pingwiny. Codziennie się bawiły: jeździły na sankach, na łyżwach, rzucały się śnieżkami. Ale z czasem te zabawy zaczęły ich nudzić. Tym bardziej, że kiedy wstawały i wyglądały za okno zawsze było biało. Białe drogi, białe sklepy, białe drzewa, białe bałwany. Pewnego ranka obudziły się i z niedowierzaniem wyjrzały przez okno. Spadł kolorowy śnieg. Kolor zielony, czerwony i żółty pięknie się mieniły i skrzyły w słońcu. Pingwiny radośnie klasnęły w ręce i wyszły na dwór.
    5. Dzieci po kolei w rytm muzyki tanecznym krokiem idą i wybierają klocek w odpowiednim kolorze i ustawiają się tak, aby powstał demonstrowany rytm. W ten sposób grupa naturalnie dzieli się na trzy podgrupy kolorystyczne.

  2. Poszukiwanie - 15 min:

    1. .Bajka: Pingwiny nie mogły zdecydować, który kolor im się najbardziej podoba. Zaczęły się kłótnie. Pingwiny, które miały zielony śnieg mówiły: zielony jest najpiękniejszy! Pozostałe tupały nogą i mówiły, że ich kolor jest najładniejszy. Postanowiły się rozdzielić i zamieszkać osobno.
    2. Na ziemi rozkładamy kolorowe krążki. Dzieci tańczą do dowolnej muzyki. Na przerwę w muzyce dziecko siada przy krążku w kolorze klocka dołączając do swojej krainy.
    3. Zadanie dla krain: 
      * Budowa zamku z klocków (dajemy dzieciom 5 minut): dzieci w grupach budują zamek z wykorzystaniem tylko jednego koloru – tego, który wybrały wcześniej.
      *  Budowa rycerza, który będzie bronił zamku (maszyny proste) – dzieci wspólnie wykonują zadanie, możliwa pomoc nauczyciela.
      * Układanie jadłospisu z produktów w danym kolorze – dzieci rysują na kolorowej kartce menu z zaznaczeniem: śniadanie, II śniadanie, obiad, podwieczorek, kolacja.

      Przykładowe menu w kolorze zielonym: 
      Śniadanie: bułka z sałatą, zielonym ogórkiem i zieloną papryką 
      II śniadanie: gruszka
      Obiad: krem z brokułów, zielony groszek, kurczak z ziemniakami w sosie szpinakowym, kompot z agrestu
      Podwieczorek: koktajl z zielonego ogórka
      Kolacja: sałatka: rukola, zielone pomidory, szczypiorek, zielona papryka, herbata z limonką

    4. Bajka: Kiedy tak siedziały w jednokolorowych królestwach, zaczęły tęsknić do swoich przyjaciół. Kajtek wspominał, jak bawił się z Marcinem w chowanego, Liliana uśmiechała się na myśl o zabawie lalkami z Paulą … (nauczyciel wymyśla w zależności od zabaw dzieci w grupie).
    5. Nagle pingwiny usłyszały znajomą muzykę, wzięły klocki i postanowiły odnaleźć swoich przyjaciół – dzieci biorą w ręce dwa klocki. Najpierw wystukują rytm wskazywane przez nauczyciela krainy, potem wszyscy razem. Uczestnicy wstają, chodzą po sali i wystukują w rytm muzyki. Pingwiny się odnajdują, wystukują rytmy klockami w parach, cieszą się, ściskają.

  3. Wyjaśnienie - 10 min:
    Dzieci po każdym zadaniu wypowiadają się na jego temat: pokazują i opowiadają o swoim zamku, mówią o tym, co potrafi ich rycerze, „odczytują” jadłospis.

  4. Rozwijanie - 5 min:
    Dzieci wymyślają inne propozycje do jadłospisów kolegów.

  5. Ewaluacja - 5 min:
    Na koniec dzieci mówią, co im się najbardziej podobało w zajęciu.


DODATKOWO

Przykładowe materiały dla prowadzącego:

Link do piosenki o pingwinkach


Przykładowe rozwiązania konstrukcyjne:

scenariusz kolorowy śnieg 1