Scenariusz zajęć z wykorzystaniem zestawu LEGO® Education Maszyny Proste DUPLO® i LEGO® Education Zestaw Kreatywny DUPLO®
Scenariusz stworzony w ramach programu Ambasador Przyjaznej Edukacji.
Autor: Edyta Kowalska
Nazwa placówki: ZSP nr 3, przedszkole nr 13
Link do strony placówki: http://www.p13.zsp3tg.iq.pl/
Poziom edukacyjny: grupa dzieci 6-letnich
Liczba uczestników: 12
Czas trwania zajęć: 45 min
INFORMACJE OGÓLNE
Cele ogólne:
- rozwijanie umiejętności współpracy w grupie
Cele szczegółowe:
- doskonalenie koordynacji wzrokowo – ruchowej
- rozwijanie sprawności manualnej
- rozwijanie wyobraźni twórczej
Czego potrzebujesz:
- zestawy LEGO Education: Maszyny proste DUPLO i zestaw kreatywny DUPLO
- kolorowe kartki ksero w kolorze klocków
- kolorowe krążki
- kredki
- komputer lub inny sprzęt do odtworzenia piosenki
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
- Zaangażowanie - 10 minut:
- Przywitanie dzieci
- Zaproszenie do krainy pingwinów, wspólna zabawa przy piosence „Pingwinek”
- Rytmy – w widocznym miejscu ułożony rytm z kolorowych klocków LEGO: zielony, żółty, czerwony. Na dywanie leżą klocki w tych kolorach. Dzieci stoją w rzędzie.
- Wysłuchanie bajki: Na dalekiej Antarktydzie mieszkały pingwiny. Codziennie się bawiły: jeździły na sankach, na łyżwach, rzucały się śnieżkami. Ale z czasem te zabawy zaczęły ich nudzić. Tym bardziej, że kiedy wstawały i wyglądały za okno zawsze było biało. Białe drogi, białe sklepy, białe drzewa, białe bałwany. Pewnego ranka obudziły się i z niedowierzaniem wyjrzały przez okno. Spadł kolorowy śnieg. Kolor zielony, czerwony i żółty pięknie się mieniły i skrzyły w słońcu. Pingwiny radośnie klasnęły w ręce i wyszły na dwór.
- Dzieci po kolei w rytm muzyki tanecznym krokiem idą i wybierają klocek w odpowiednim kolorze i ustawiają się tak, aby powstał demonstrowany rytm. W ten sposób grupa naturalnie dzieli się na trzy podgrupy kolorystyczne.
- Poszukiwanie - 15 min:
- .Bajka: Pingwiny nie mogły zdecydować, który kolor im się najbardziej podoba. Zaczęły się kłótnie. Pingwiny, które miały zielony śnieg mówiły: zielony jest najpiękniejszy! Pozostałe tupały nogą i mówiły, że ich kolor jest najładniejszy. Postanowiły się rozdzielić i zamieszkać osobno.
- Na ziemi rozkładamy kolorowe krążki. Dzieci tańczą do dowolnej muzyki. Na przerwę w muzyce dziecko siada przy krążku w kolorze klocka dołączając do swojej krainy.
- Zadanie dla krain:
* Budowa zamku z klocków (dajemy dzieciom 5 minut): dzieci w grupach budują zamek z wykorzystaniem tylko jednego koloru – tego, który wybrały wcześniej.
* Budowa rycerza, który będzie bronił zamku (maszyny proste) – dzieci wspólnie wykonują zadanie, możliwa pomoc nauczyciela.
* Układanie jadłospisu z produktów w danym kolorze – dzieci rysują na kolorowej kartce menu z zaznaczeniem: śniadanie, II śniadanie, obiad, podwieczorek, kolacja.
Przykładowe menu w kolorze zielonym:
Śniadanie: bułka z sałatą, zielonym ogórkiem i zieloną papryką
II śniadanie: gruszka
Obiad: krem z brokułów, zielony groszek, kurczak z ziemniakami w sosie szpinakowym, kompot z agrestu
Podwieczorek: koktajl z zielonego ogórka
Kolacja: sałatka: rukola, zielone pomidory, szczypiorek, zielona papryka, herbata z limonką - Bajka: Kiedy tak siedziały w jednokolorowych królestwach, zaczęły tęsknić do swoich przyjaciół. Kajtek wspominał, jak bawił się z Marcinem w chowanego, Liliana uśmiechała się na myśl o zabawie lalkami z Paulą … (nauczyciel wymyśla w zależności od zabaw dzieci w grupie).
- Nagle pingwiny usłyszały znajomą muzykę, wzięły klocki i postanowiły odnaleźć swoich przyjaciół – dzieci biorą w ręce dwa klocki. Najpierw wystukują rytm wskazywane przez nauczyciela krainy, potem wszyscy razem. Uczestnicy wstają, chodzą po sali i wystukują w rytm muzyki. Pingwiny się odnajdują, wystukują rytmy klockami w parach, cieszą się, ściskają.
- Wyjaśnienie - 10 min:
Dzieci po każdym zadaniu wypowiadają się na jego temat: pokazują i opowiadają o swoim zamku, mówią o tym, co potrafi ich rycerze, „odczytują” jadłospis. - Rozwijanie - 5 min:
Dzieci wymyślają inne propozycje do jadłospisów kolegów. - Ewaluacja - 5 min:
Na koniec dzieci mówią, co im się najbardziej podobało w zajęciu.
DODATKOWO
Przykładowe materiały dla prowadzącego:
Link do piosenki o pingwinkach
Przykładowe rozwiązania konstrukcyjne:
Komentarze