fbpx

Matematyczny wózek dostawczy

Wiek uczestników: 10-11 lat (w tym dzieci niepełnosprawne ruchowo oraz z zespołem Aspergera)
Liczba uczestników: do zajęć pozalekcyjne 2-3 os/zestaw
Czas trwania zajęć: 90 min (2 godziny lekcyjne)
Autorka: Magdalena Olszewska
Link do strony: https://www.facebook.com/PatrykiMartynka/

 

INFORMACJE OGÓLNE

Cele ogólne:

  • Rozwijanie wyobraźni w zabawach konstrukcyjnych,
  • Utrwalanie wiedzy matematycznej,
  • Poszerzanie wiedzy technicznej i informatycznej,
  • Kształtowanie umiejętności współpracy,
  • Usprawnianie motoryki małej i dużej,
  • Rozwijanie umiejętności społecznych.

Cele szczegółowe:
Uczniowie: 

  • Potrafi wymienić cechy charakterystyczne dla wózka dostawczego,
  • Potrafi konstruować z klocków według instrukcji i własnych pomysłów,
  • Potrafi zaprogramować skonstruowanego robota według instrukcji i własnego pomysłu,
  • Odnajduje powiązanie działania robota w otaczającym nas świecie i dzieli się spostrzeżeniami z innymi dziećmi i nauczycielem,
  • Potrafi używać merytorycznych argumentów w trakcie rozmowy o wykorzystanych rozwiązaniach konstrukcyjnych i programistycznych,
  • Potrafi współpracować z innymi uczestnikami zajęć,
  • Potrafi manipulować rękoma podczas budowania,
  • Potrafi poprosić o pomoc,
  • Potrafi wykonywać działania matematyczne – zna tabliczkę mnożenia,

Metody pracy: zadaniowa.
Forma pracy: forma zespołowa, indywidualna.

Czego potrzebujesz:

  • Zestaw LEGO® Education SPIKE Prime (45678)
  • Komputer lub tablet z zainstalowanym środowiskiem programistycznym SPIKE
  • Materiały dla uczniów w aplikacji LEGO® Education SPIKE™,
  • Instrukcja do budowania robota: wózek dostawczy – napraw usterkę.
  • Tunel materiałowy, gruba lina, piłka kangur,
  • Klocki drewniane z tabliczką mnożenia bądź też inna podobna pomoc edukacyjna tego typu:

tabl mnoż drew

tabl mnoż ze spikiem 1

PRZEBIEG ZAJĘĆ

 

  • Zaangażowanie:

    Prowadzący rozmawia z uczniami na temat środków transportu, w szczególności wózków dostawczych. Co możemy przewozić za ich pomocą? Jak pomagają ludziom w pracy? Co jest niezbędne do tego aby zbudować taki wózek? Po krótkiej dyskusji włącza uczniom film znajdujący się w aplikacji LEGO® Education SPIKE™. Pokazuje wózek, jaki można zbudować według instrukcji.

  • Poszukiwanie:
    Podopieczni budują wózek indywidualnie lub w małych zespołach. Prowadzący zajęcia stara się zmotywować dzieci do wdrożenia własnych pomysłów do gotowego projektu i tym samym wzbogacenia go.
  • Wyjaśnienie:
    Uczniowie prezentują swoje wózki, opowiadając o nich.
  • Rozwijanie:
    Uczniowie w swoich grupach, bądź też z samym prowadzącym analizują co można zmienić/udoskonalić aby praca urządzenia była jeszcze bardziej efektywna a następnie przebudowują/udoskonalają swojego robota. Uczniowie prezentują swoje maszyny, wyjaśniają swoje udoskonalenia.
  • Utrwalanie tabliczki mnożenia i wprowadzenie aktywności fizycznej:
    Dostarczanie kolorowych kostek z działaniami do planszy z wynikami za pomocą wózka.
    Aby troszeczkę wprowadzić aktywności fizycznej do zajęć można wprowadzić przenoszenie kostek przez uczniów poprzez przejście przez tunel, podskoki na piłce, chodzenie jak krab itd. i układanie na wózku dostawczym, następnie za pomocą zbudowanego sprzętu transportowanie do planszy.

  • Podsumowanie zajęć

    W sali mogą znajdować się 3 buźki: szczęśliwa, smutna, neutralna, uczniowie podchodzą do tej buźki, która odzwierciedla ich nastrój po zajęciach.

DODATKOWO

Przykładowe rozwiązania konstrukcyjne:

scenariusz wózki 1

scenariusz wózki 2


 

 

 

 

 

 

 

scenariusz wózki 4

scenariusz wózki 3