Scenariusz zajęć z wykorzystaniem zestawu LEGO® Education SYSTEM Zestaw Kreatywny
Wiek uczestników: klasa 4
Liczba uczestników: zespół klasowy
Czas trwania zajęć: 45 minut
Autor: Anna Fryś
Link do strony placówki: https://akademiazakow.eu/
Scenariusz powstał w ramach programu Ambasador Przyjaznej Edukacji
CELE OGÓLNE
- uczeń potrafi zbudować prostokąt o podanych wymiarach
- uczeń potrafi obliczyć pole i obwód zbudowanego prostokąta
- uczeń potrafi zbudować prostokąt o zadanych obwodzie i/lub polu.
CELE SZCZEGÓŁOWE
- uczeń oblicza obwód prostokąta i kwadratu, gdy boki wyrażone są tą samą jednostką długości
- uczeń oblicza bok kwadratu o danym obwodzie
- uczeń rozwiązuje praktyczne zadania tekstowe na obliczanie obwodu prostokąta.
- uczeń wypełnia prostokąty kwadratami jednostkowymi,
- uczeń oblicza pole prostokąta, gdy dane są długości boków, wyrażone jednakowymi jednostkami długości.
PODSTAWA PROGRAMOWA
- I. Sprawność rachunkowa.
- Wykonywanie nieskomplikowanych obliczeń w pamięci lub w działaniach trudniejszych pisemnie oraz wykorzystanie tych umiejętności w sytuacjach praktycznych.
- Weryfikowanie i interpretowanie otrzymanych wyników oraz ocenasensowności rozwiązania.
- III. Wykorzystanie i interpretowanie reprezentacji.
- Używanie prostych, dobrze znanych obiektów matematycznych, interpretowanie pojęć matematycznych i operowanie obiektami matematycznymi.
- XI. Obliczenia w geometrii. Uczeń:
- oblicza obwód wielokąta o danych długościach boków;
- oblicza pola: trójkąta, kwadratu, prostokąta, rombu, równoległoboku, trapezu, przedstawionych na rysunku oraz w sytuacjach praktycznych, w tym także dla danych wymagających zamiany jednostek i w sytuacjach z nietypowymi wymiarami, na przykład pole trójkąta o boku 1 km i wysokości 1 mm;
CZEGO POTRZEBUJESZ?
- LEGO® SYSTEM Zestaw Kreatywny
- szare płytki 8x8 (po jednej na uczestnika zajęć)
PRZEBIEG ZAJĘĆ
- Zaangażowanie – 5 minut
Omówienie celu lekcji: zbudujemy sobie dzisiaj kilka prostokątów z klocków, abyście potrafili określić ile pinów jest na obwodzie figury, ale ile ją wypełnia. - Część I (praca w parach)
Podział uczniów na pary (w przypadku grupy z nieparzystą liczbą uczniów powstaje
jedna trójka). Krótkie omówienie zasad pracy w parach.
- Poszukiwanie i wyjaśnianie - 15 min
- Ćwiczenie 1:
Na swojej płytce zbuduj prostokąt o wymiarach 7 pinów na 5 pinów. Pokaż godrugiej osobie w parze, czy zbudowaliście takie same prostokąty? - Ćwiczenie 2:
Na swojej płytce zbuduj prostokąt, którego obwód wynosi 22 piny. Pokaż swój prostokąt drugiej osobie w parze. Zbudowaliście takie same prostokąty?
- Ćwiczenie 1:
- Po wykonaniu dwóch ćwiczeń następuje omówienie na forum klasy, dlaczego wnpierwszym ćwiczeniu rozwiązanie jest jedno, a w drugim może ich występowaćnwięcej. Omówienie sposobu jak szukać innych rozwiązań w zadaniu drugim,nwskazanie wszystkich możliwych rozwiązań. Zwrócenie uwagi na to, że są tonwszystkie rozwiązania z wykorzystaniem liczb naturalnych, ale poza nimi mogą być inne.
- Rozwijanie - 5 min
Zbuduj prostokąt, którego obwód wynosi 16 pinów. Ile możliwych rozwiązań jesteście w stanie zbudować?
Zwróć uwagę na to, że każdy kwadrat jest prostokątem.
- Poszukiwanie i wyjaśnianie - 15 min
- Część II (praca w parach)
- Poszukiwanie - 5 min
Zbuduj na swojej płytce prostokąt, którego pole wynosi 12 pinów. Czy druga osoba w parze zbudowała taki sam? - Wyjaśnianie - 5 min
Omówienie przykładowych rozwiązań i sposobu ich poszukiwania. Ponowne zwrócenie uwagi, że prezentowane rozwiązania są z zakresu liczb naturalnych. - Rozwijanie -5 min
Każdy uczestnik zajęć buduje prostokąt o obwodzie 22 piny i polu 30 pinów. Pokaż swój prostokąt wszystkim, czy macie takie same rozwiązania, dlaczego? Czy jesteśmy w stanie podać taki obwód i pole, aby było więcej niż jedno rozwiązanie? - Ewaluacja - 5 min
Opowiedz własnymi słowami jak poszukujemy innych rozwiązań, gdy dane mamy pole lub obwód prostokąta. Co w tych ćwiczeniach było dla Ciebie najłatwiejsze, a co najtrudniejsze?
- Poszukiwanie - 5 min
Komentarze