fbpx

Pole i obwód prostokąta

Scenariusz zajęć z wykorzystaniem zestawu LEGO® Education SYSTEM Zestaw Kreatywny

 

Wiek uczestników: klasa 4
Liczba uczestników: zespół klasowy
Czas trwania zajęć: 45 minut
Autor: Anna Fryś
Link do strony placówki: https://akademiazakow.eu/

Scenariusz powstał w ramach programu Ambasador Przyjaznej Edukacji

 

CELE OGÓLNE

  • uczeń potrafi zbudować prostokąt o podanych wymiarach 
  • uczeń potrafi obliczyć pole i obwód zbudowanego prostokąta
  • uczeń potrafi zbudować prostokąt o zadanych obwodzie i/lub polu.

CELE SZCZEGÓŁOWE

  • uczeń oblicza obwód prostokąta i kwadratu, gdy boki wyrażone są tą samą jednostką długości
  • uczeń oblicza bok kwadratu o danym obwodzie
  • uczeń rozwiązuje praktyczne zadania tekstowe na obliczanie obwodu prostokąta.
  • uczeń wypełnia prostokąty kwadratami jednostkowymi,
  • uczeń oblicza pole prostokąta, gdy dane są długości boków, wyrażone jednakowymi jednostkami długości.

 

PODSTAWA PROGRAMOWA

 

  • I. Sprawność rachunkowa.
    • Wykonywanie nieskomplikowanych obliczeń w pamięci lub w działaniach trudniejszych pisemnie oraz wykorzystanie tych umiejętności w sytuacjach praktycznych.
    • Weryfikowanie i interpretowanie otrzymanych wyników oraz ocenasensowności rozwiązania.
  • III. Wykorzystanie i interpretowanie reprezentacji.
    • Używanie prostych, dobrze znanych obiektów matematycznych, interpretowanie pojęć matematycznych i operowanie obiektami matematycznymi.
  • XI. Obliczenia w geometrii. Uczeń:
    • oblicza obwód wielokąta o danych długościach boków;
    • oblicza pola: trójkąta, kwadratu, prostokąta, rombu, równoległoboku, trapezu, przedstawionych na rysunku oraz w sytuacjach praktycznych, w tym także dla danych wymagających zamiany jednostek i w sytuacjach z nietypowymi wymiarami, na przykład pole trójkąta o boku 1 km i wysokości 1 mm;

 

CZEGO POTRZEBUJESZ?

  • LEGO® SYSTEM Zestaw Kreatywny
  • szare płytki 8x8 (po jednej na uczestnika zajęć)

 

PRZEBIEG ZAJĘĆ

 

  • Zaangażowanie – 5 minut
    Omówienie celu lekcji: zbudujemy sobie dzisiaj kilka prostokątów z klocków, abyście potrafili określić ile pinów jest na obwodzie figury, ale ile ją wypełnia.

  • Część I (praca w parach)
    Podział uczniów na pary (w przypadku grupy z nieparzystą liczbą uczniów powstaje
    jedna trójka). Krótkie omówienie zasad pracy w parach.
    • Poszukiwanie i wyjaśnianie  - 15 min
      • Ćwiczenie 1:
        Na swojej płytce zbuduj prostokąt o wymiarach 7 pinów na 5 pinów. Pokaż godrugiej osobie w parze, czy zbudowaliście takie same prostokąty?
      • Ćwiczenie 2:
        Na swojej płytce zbuduj prostokąt, którego obwód wynosi 22 piny. Pokaż swój prostokąt drugiej osobie w parze. Zbudowaliście takie same prostokąty?
    • Po wykonaniu dwóch ćwiczeń następuje omówienie na forum klasy, dlaczego wnpierwszym ćwiczeniu rozwiązanie jest jedno, a w drugim może ich występowaćnwięcej. Omówienie sposobu jak szukać innych rozwiązań w zadaniu drugim,nwskazanie wszystkich możliwych rozwiązań. Zwrócenie uwagi na to, że są tonwszystkie rozwiązania z wykorzystaniem liczb naturalnych, ale poza nimi mogą być inne.
    • Rozwijanie - 5 min
      Zbuduj prostokąt, którego obwód wynosi 16 pinów. Ile możliwych rozwiązań jesteście w stanie zbudować?
      Zwróć uwagę na to, że każdy kwadrat jest prostokątem.
  • Część II (praca w parach)
    • Poszukiwanie - 5 min
      Zbuduj na swojej płytce prostokąt, którego pole wynosi 12 pinów. Czy druga osoba w parze zbudowała taki sam?
    • Wyjaśnianie - 5 min
      Omówienie przykładowych rozwiązań i sposobu ich poszukiwania. Ponowne zwrócenie uwagi, że prezentowane rozwiązania są z zakresu liczb naturalnych.
    • Rozwijanie -5 min
      Każdy uczestnik zajęć buduje prostokąt o obwodzie 22 piny i polu 30 pinów. Pokaż swój prostokąt wszystkim, czy macie takie same rozwiązania, dlaczego? Czy jesteśmy w stanie podać taki obwód i pole, aby było więcej niż jedno rozwiązanie?
    • Ewaluacja - 5 min
      Opowiedz własnymi słowami jak poszukujemy innych rozwiązań, gdy dane mamy pole lub obwód prostokąta. Co w tych ćwiczeniach było dla Ciebie najłatwiejsze, a co najtrudniejsze?