fbpx

Prezent dla Świętego Mikołaja – metoda 6 klocków

Scenariusz zajęć z wykorzystaniem metody 6 klocków

Scenariusz stworzony w ramach programu Ambasador Przyjaznej Edukacji.

Autorka: Dorota Matysiak
Nazwa placówki: Przedszkole nr 150 „Baśniowy Dom” w Poznaniu
Link do strony placówki: https://p150poznan.szkolnastrona.pl/
Poziom edukacyjny: grupa dzieci 3-letnich
Liczba uczestników: cała grupa
Czas trwania zajęć: 30 min

 

INFORMACJE OGÓLNE

Cele ogólne:

      • ćwiczenie umiejętności opisywania Świętego Mikołaja
      • kształtowanie umiejętności dodawania w zakresie 4
      • rozwijanie spostrzegawczości i logicznego myślenia
      • tworzenie pozytywnej atmosfery podczas zajęć 
      • nabywanie umiejętności zabawy w zespole 
      • ćwiczenie koncentracji uwagi

Cele szczegółowe:
Dziecko: 

      • rozpoznaje i nazywa kolory w języku polskim i angielskim
      • posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 4 
      • czerpie radość i dumę z własnej wiedzy 
      • wypowiada się na temat Świętego Mikołaja
      • nazywa części ciała (broda, oczy, uszy, ręce, nos, nogi)
      • rozumie i używa pojęć określających położenie przedmiotów w przestrzeni: nad, pod, obok, na
      • uważnie i ze zrozumieniem słucha poleceń nauczyciela 
      • aktywnie uczestniczy w zajęciach

Metody:

      • słowna: rozmowa, instrukcja, objaśnienia
      • oglądowa: pokaz i obserwacja
      • czynna – problemowa: zadań stawianych do wykonania, udział w ćwiczeniach ruchowych i zadaniach manualnych, samodzielnych doświadczeń

Formy pracy:

      • praca w zespole, indywidualna, grupowa

Środki dydaktyczne:

      • zestaw klocków Lego® Education DUPLO® 4x 2x8 pinów po jednym w kolorze czerwonym, żółtym, zielonym i niebieskim dla każdego dziecka

      • sprzęt do odtworzenia piosenki pt. „Santa, Where are You?"

      • czerwona skarpeta

      • sylwetka świętego Mikołaja

      • kartki kolorowego papieru w czterech kolorach: czerwonym, żółtym, zielonym i niebieskim

PRZEBIEG ZAJĘĆ:

  1. Powitanie - Czarowanie:
    Dzieci, śpiewając piosenkę, pt. „Santa, where are you?”, „wyczarowują” Świętego Mikołaja z czerwonej skarpety.

  2. Zagadka:
    Moi drodzy, kto to wie?
    Gdzie Laponia znajduje się?
    Renifery ciągną sanie,
    Małe elfy robią prezenty.
    A ten Pan? Kto to jest?
    Z długą brodą, czerwonym strojem,
    Przychodzi do dzieci,
    A one się nie boją.
    Duży worek ze sobą ma, a w nim:
    Auto, samolot i gra.
    Zgadnij mały przedszkolaku
    Kto to taki?

    Dzieci odgadują zagadkę, nauczycielka pokazuje portret Świętego Mikołaja, kieruje pytania:
    - Jak ubrany jest św. Mikołaj?
    - Czym jeździ św. Mikołaj?
    - Kto mu pomaga?

  3. Rozdanie klocków:
    Nauczycielka przed każdym dzieckiem stawia wieżę zbudowaną z czterech klocków w kolorach: czerwony, żółty, zielony, niebieski, mówiąc jednocześnie, że są prezentem od Świętego Mikołaja. Prosi wychowanków, by podały nazwy kolorów klocków, a także, by ułożyły je według ulubionych kolorów Świętego Mikołaja (czerwony, żółty, zielony, niebieski).

  4. Ćwiczenia z klockami:
    Podczas śpiewania piosenki, pt. „Santa, Where are You?”, dzieci ponownie „wyczarowują” ze skarpety Świętego Mikołaja zadanie do wykonania, które czyta im nauczycielka:

    połóż „red” klocek na dłoni,
    połóż „yellow” klocek na głowie,
    połóż „blue” klocek pod stopę,
    chwyć „green” klocek i połóż na ramieniu

  5. Zabawa „Mikołajkowe pociągi z czterech wagoników”:
    Nauczycielka tworzy na dywanie cztery zbiory. Do mikołajkowej skarpety wkłada wszystkie klocki, które dzieci miały przed sobą. Prosi, by każdy po kolei podchodził do czerwonej skarpety i wyciągnął jeden klocek, nazwał jego kolor w języku polskim oraz angielskim, a następnie położył go do odpowiedniego zbioru kolorystycznego (klocki w jednym kolorze powinny znaleźć się w jednym zbiorze).

  6. Prezent dla Świętego Mikołaja:
    W podziękowaniu za wszystkie prezenty, które otrzymujemy co roku od Mikołaja, zbudujemy dla Niego z wszystkich czerwonych klocków nową, mikołajkową czapkę.

  7. Zakończenie:
    Nauczycielka dziękuje dzieciom za wspólną zabawę i chwali za aktywny udział w zajęciach.

  8. Ewaluacja:
    Pytania nauczycielki:
    Czy podobały się Wam dzisiejsze zajęcia?
    Nauczycielka pokazuje dzieciom chmurki przedstawiające cztery emocje. Każdą z nich wkłada do zbiorów i prosi, by dzieci stanęły w miejscu najbardziej odpowiadającym aktualnie ich emocjom po dzisiejszych zajęciach




DODATKOWO

Przykładowe materiały dla prowadzącego:
piosenka: https://youtu.be/3PcmHSPVlKY

It’s Christmas Eve.
Where is Santa?
Santa, Santa, where are you?
Santa, Santa, where are you?
Are you under the tree?
Are you in your sleigh?
Are you on the rooftop?
Santa, where are you?
Look. Look. Over there.
Look. Look. Over where?
Look. Look. Over there!
Santa, is that you?
No, it’s Daddy.
Santa, Santa, where are you?
Santa, Santa, where are you?
Are you under the tree?
Are you in your sleigh?
Are you on the rooftop?
Santa, where are you?
Look. Look. Over there.
Look. Look. Over where?
Look. Look. Over there!
Santa, is that you?
Santa?
Ho ho ho!
Ho ho ho!
Ho ho ho ho ho!
Ho ho ho ho ho!
Ho ho ho ho ho!
Santa!!!