Scenariusz zajęć z wykorzystaniem zestawu LEGO® Education WeDo 2.0
Wiek uczestników: 6–9 lat
Liczba uczestników: 12 osób
Czas trwania zajęć: 90 minut
Autor: Iga Malik
CELE OGÓLNE
Celem zajęć jest rozwijanie kompetencji w zakresie nauk:
- matematycznych,
- naukowo-technicznych,
- informatycznych,
- przyrodniczych.
Powyższe cele realizowane są poprzez:
- pracę z komputerem,
- konstruowanie z klocków według instrukcji i własnych pomysłów,
- programowanie skonstruowanych robotów według instrukcji i własnego pomysłu,
- przebudowywanie projektów tak, by pełniły inne funkcje,
- szukanie korelacji działania projektów z otaczającym nas światem (burza mózgów,prezentacja projektów przygotowanych w domu, prowadzenie kart obserwacji projektu na zajęciach i w domu),
- korzystanie ze środków multimedialnych (tablica multimedialna, oprogramowanieWeDo™ 2.0, filmy instruktażowe i inne),
- pracę indywidualną i w grupach.
Podczas zajęć uczestnicy:
- poznają podstawy konstruowania i programowania,
- rozwijają i doskonalą umiejętność myślenia logicznego i przyczynowo –skutkowego,
- trenują kreatywność, wyobraźnię przestrzenną,
- doskonalą umiejętności pracy zespołowej,
- uczą się współpracy,
- kształtują postawę twórczą skłaniającą do refleksji i własnych pomysłów na konstruowanie i programowanie robotów przy użyciu dostępnych narzędzi,
- ćwiczą umiejętności komunikacyjne,
- pracują nad inteligencją emocjonalną,
- ćwiczą umiejętności komunikacyjne,
- pracują nad inteligencją emocjonalną,
- kształtują i pielęgnują postawę pomocy innym,
- poznają i stosują zasady gry fair-play,
- budują poczucie wiary we własne możliwości,
- doskonalą umiejętności organizacji pracy i dbania o ład na stanowisku pracy.
CELE SZCZEGÓŁOWE
Uczestnicy:
- znają i potrafią rozpoznać mechanizm przekładni zębatej liniowej,
- konstruują mechanizmy oparte na przekładni zębatej liniowej.
NAJWAŻNIEJSZE POJĘCIA
- przekładnia zębata liniowa.
PRZEBIEG ZAJĘĆ
- Wstęp– 15 minut
• Prowadzący prezentuje zdjęcia, filmy bądź ilustracje na których widoczna jest zabawka „Pajacyk wyskakujący z pudełka” (przykład w materiałachdla prowadzącego). Pyta uczestników czy znają taką zabawkę, czy wiedzą jak działa, czy kiedyś się taką bawili.
• Uczestnicy rysują projekty najbardziej zaskakującej rzeczy, która mogłaby wyskoczyć z takiego pudełka zamiast pajacyka. Rysunki mają być tajemnicą dla innych uczestników.
• Prowadzący informuje, że zadaniem uczestników będzie zbudowanie mechanizmu pozwalającego na wyskakiwanie czegoś z przygotowanego przez niego kartonowego pudełka (prezentuje uczestnikom przygotowane wcześniej pudełko –można użyć gotowego lub skonstruować własne z kawałków tektury posklejanych taśmą; wielkość wedle uznania – optymalna wysokość to około 15 cm; ważne, by góra pudełka składała się z dwóch luźno poruszających się skrzydełek). Dobrze byłoby mieć po jednym takim pudełku na parę uczestników.
• Prowadzący prezentuje i wyjaśnia działanie przekładni zębatej liniowej (przykładw materiałach dla prowadzącego). Proponuje uczestnikom zastosowanie przekładni do budowy mechanizmu. - Budowanie – 30 minut
• Uczestnicy starsi konstruują i programują mechanizm, dzięki któremu pajacyk mógłby wyskoczyć z pudełka, według swojego pomysłu.
• Uczestnicy młodsi budują według instrukcji prowadzącego, bądź w oparciu o zdjęcia gotowego projektu (przykładowe rozwiązanie w materiałach dla prowadzącego). - Przemyślenie – 15 minut
Uczestnicy konstruują z pozostałych klocków, bądź tworzą z dostępnych materiałów coś, co będzie wyskakiwało na skonstruowanym mechanizmie z pudełka. Projekt narysowany wcześniej może być inspiracją. Grupy pracują w tajemnicy przed innymi uczestnikami tak, by wyskakujący element był jak największym zaskoczeniem. - Przebudowanie – 20 minut
Uczestnicy testują swoje rozwiązania, udoskonalają je, przebudowują. - Podsumowanie - 10 minut
• Uczestnicy prezentują swoje niespodzianki wyskakujące z pudełka.
• Prowadzący rozmawia z uczestnikami, gdzie można spotkać podobne mechanizmy(np. podnośnik, winda itp.)
PRZYKŁADOWE MATERIAŁY INFORMACYJNE DLA PROWADZĄCEGO
https://en.wikipedia.org/wiki/Jack-in-the-box
PRZYKŁADOWE ROZWIĄZANIA KONSTRUKCYJNE
PROGRAM
Komentarze