fbpx

Pudełko pełne niespodzianek

Scenariusz zajęć z wykorzystaniem zestawu LEGO® Education WeDo 2.0

 

Wiek uczestników: 6–9 lat
Liczba uczestników: 12 osób
Czas trwania zajęć: 90 minut
Autor: Iga Malik

CELE OGÓLNE

Celem zajęć jest rozwijanie kompetencji w zakresie nauk:

  • matematycznych,
  • naukowo-technicznych, 
  • informatycznych,
  • przyrodniczych.

Powyższe cele realizowane są poprzez:

  • pracę z komputerem,
  • konstruowanie z klocków według instrukcji i własnych pomysłów,
  • programowanie skonstruowanych robotów według instrukcji i własnego pomysłu,
  • przebudowywanie projektów tak, by pełniły inne funkcje, 
  • szukanie korelacji działania projektów z otaczającym nas światem (burza mózgów,prezentacja projektów przygotowanych w domu, prowadzenie kart obserwacji projektu na zajęciach i w domu),
  • korzystanie ze środków multimedialnych (tablica multimedialna, oprogramowanieWeDo™ 2.0, filmy instruktażowe i inne),
  • pracę indywidualną i w grupach.

Podczas zajęć uczestnicy:

  • poznają podstawy konstruowania i programowania,
  • rozwijają i doskonalą umiejętność myślenia logicznego i przyczynowo –skutkowego,
  • trenują kreatywność, wyobraźnię przestrzenną,
  • doskonalą umiejętności pracy zespołowej, 
  • uczą się współpracy, 
  • kształtują postawę twórczą skłaniającą do refleksji i własnych pomysłów na konstruowanie i programowanie robotów przy użyciu dostępnych narzędzi, 
  • ćwiczą umiejętności komunikacyjne, 
  • pracują nad inteligencją emocjonalną,
  • ćwiczą umiejętności komunikacyjne, 
  • pracują nad inteligencją emocjonalną, 
  • kształtują i pielęgnują postawę pomocy innym,
  • poznają i stosują zasady gry fair-play,
  • budują poczucie wiary we własne możliwości,
  • doskonalą umiejętności organizacji pracy i dbania o ład na stanowisku pracy.

 

CELE SZCZEGÓŁOWE

Uczestnicy:

  • znają i potrafią rozpoznać mechanizm przekładni zębatej liniowej,
  • konstruują mechanizmy oparte na przekładni zębatej liniowej.

 

 NAJWAŻNIEJSZE POJĘCIA

  • przekładnia zębata liniowa.

 

PRZEBIEG ZAJĘĆ

 

  1. Wstęp– 15 minut
    • Prowadzący prezentuje zdjęcia, filmy bądź ilustracje na których widoczna jest zabawka „Pajacyk wyskakujący z pudełka” (przykład w materiałachdla prowadzącego). Pyta uczestników czy znają taką zabawkę, czy wiedzą jak działa, czy kiedyś się taką bawili.
    • Uczestnicy rysują projekty najbardziej zaskakującej rzeczy, która mogłaby wyskoczyć z takiego pudełka zamiast pajacyka. Rysunki mają być tajemnicą dla innych uczestników.
    • Prowadzący informuje, że zadaniem uczestników będzie zbudowanie mechanizmu pozwalającego na wyskakiwanie czegoś z przygotowanego przez niego kartonowego pudełka (prezentuje uczestnikom przygotowane wcześniej pudełko –można użyć gotowego lub skonstruować własne z kawałków tektury posklejanych taśmą; wielkość wedle uznania – optymalna wysokość to około 15 cm; ważne, by góra pudełka składała się z dwóch luźno poruszających się skrzydełek). Dobrze byłoby mieć po jednym takim pudełku na parę uczestników.
    • Prowadzący prezentuje i wyjaśnia działanie przekładni zębatej liniowej (przykładw materiałach dla prowadzącego). Proponuje uczestnikom zastosowanie przekładni do budowy mechanizmu.

  2. Budowanie  – 30 minut
    • Uczestnicy starsi konstruują i programują mechanizm, dzięki któremu pajacyk mógłby wyskoczyć z pudełka, według swojego pomysłu.
    • Uczestnicy młodsi budują według instrukcji prowadzącego, bądź w oparciu o zdjęcia gotowego projektu (przykładowe rozwiązanie w materiałach dla prowadzącego).

  3. Przemyślenie  – 15 minut
    Uczestnicy konstruują z pozostałych klocków, bądź tworzą z dostępnych materiałów coś, co będzie wyskakiwało na skonstruowanym mechanizmie z pudełka. Projekt narysowany wcześniej może być inspiracją. Grupy pracują w tajemnicy przed innymi uczestnikami tak, by wyskakujący element był jak największym zaskoczeniem.

  4. Przebudowanie – 20 minut
    Uczestnicy testują swoje rozwiązania, udoskonalają je, przebudowują.

  5. Podsumowanie - 10 minut
    • Uczestnicy prezentują swoje niespodzianki wyskakujące z pudełka.
    • Prowadzący rozmawia z uczestnikami, gdzie można spotkać podobne mechanizmy(np. podnośnik, winda itp.)

 

PRZYKŁADOWE MATERIAŁY INFORMACYJNE DLA PROWADZĄCEGO

https://en.wikipedia.org/wiki/Jack-in-the-box

 

przekładnia gif


PRZYKŁADOWE ROZWIĄZANIA KONSTRUKCYJNE

 

Wedo Box mechanism

 WeDo Box mechanism1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

WeDo Box mechanism2

 

PROGRAM

 WeDo Box mechanism program