fbpx

Wielkość czcionki:

  • A
  • A
  • A

Kontrast strony:

  • A
  • A
  • A

AKCES Edukacja na portalach społecznościowych

Reakcja łańcuchowa

Scenariusz zajęć z wykorzystaniem zestawu LEGO® Education DUPLO® STEAM Park

 

Wiek uczestników: 4-6 lat
Liczba uczestników: grupa 
Czas trwania zajęć: 30 min
Autor: LEGO® Education

 

INFORMACJE OGÓLNE

Cele ogólne:

  • rozpoznawanie związków przyczynowo-skutkowych
  • ćwiczenie umiejętności technicznych
  • stworzenie własnej reakcji łańcuchowej

Cele szczegółowe:

  • korzystanie z elementów inżynieryjnych zestawu (kół zębatych, wózków, kul)
  • eksperymentowanie i testowanie
  • nazywanie i opisywanie zdarzeń

Czego potrzebujesz:

 

PRZEBIEG ZAJĘĆ

 

  • Zaangażowanie 
    Pokaż dzieciom zdjęcie inspiracji, poproś, zeby opisały co widzą. Następnie powiedz, że to zjeżdżalnia o nazwie "Swobodne spadanie".
    spadanie swobodne realcja łańcuchowa steam park

Powiedz dzieciom, że przeczytasz historię o chłopcu i dziewczynce, którzy odwiedzili STEAM Park.

Wyjaśnij, że historia będzie opisywać reakcję łańcuchową lub sekwencję wydarzeń.

Przeczytaj na głos następującą historię:

Matt i Sienna postanowili pojeździć zjeżdżalni "Swobodne spadanie" - najstraszniejszej w całym STEAM Park. Czekali w kolejce tylko kilka minut, po czym weszli na platformę. Maszyna ciągnęła linę, aż znaleźli się na szczycie wieży.

"Wow! Jesteśmy wysoko!” – powiedział Matt.

„Ale jestem podekscytowana! Zastanawiam się, kiedy nas zrzuci” – powiedziała Sienna.

Patrzyli z góry na park, czekając na upadek. Następnie dźwignia trzymająca linę w miejscu przesunęła się i puściła. Matt i Sienna krzyczeli i śmiali się, kiedy spadali. Platforma wylądowała na innej dźwigni i podniosła flagę.

„To był najlepszy zjazd w historii!” - powiedziała Sienna.

"Chodźmy ponownie!" – powiedział Matt.

Przykładowe pytania:

Co spowodowało zjazd platformy?
Co stało się potem?

Wyjaśnij, że przyczyną sekwencji wydarzeń w historii jest to, że dźwignia przesunęła się i uwolniła linę, co spowodowało opadnięcie platformy. Kiedy platforma wylądowała, nastąpiło kolejne wydarzenie, podniesienie flagi. Powiedz dzieciom, że ta sekwencja wydarzeń nazywa się reakcją łańcuchową.

  • Poszukiwanie
    Poproś dzieci, aby stworzyły w parach reakcję łańcuchową. Przypomnij im, że jedno wydarzenie powinno spowodować kolejne.
    Pokaż zdjęcia inspiracji do tej lekcji i poproś, aby zastanowili się, jak sprawić, by obiekt poruszał się bez dotykania go.

    pojazd reakcja łańcuchowa steam park

    Powiedz im, że mogą zbudować oddzielne części reakcji łańcuchowej, a następnie złożyć model i przetestować go.

    Wskazówka:
    Możesz przypisać część, którą każde dziecko lub para dzieci powinna zbudować. Wyzwalacze reakcji łańcuchowej mogą obejmować rzucanie piłką, strzelanie strzałką z armaty lub zjeżdżanie samochodu po rampie. Kolejną częścią reakcji łańcuchowej może być przewrócenie linii domino, wprawienie w ruch koła zębatego lub elementu bujającego.

  • Wyjaśnianie

    Poproś dzieci, aby opowiedziały o swoich reakcjach łańcuchowych reszcie dzieci.

    Przykładowe pytania:

    Jaki był wyzwalacz w twojej reakcji łańcuchowej?
    Jakie było pierwsze zdarzenie w twojej reakcji łańcuchowej?
    Jakie było ostatnie wydarzenie w twojej reakcji łańcuchowej?
    Czy twoja reakcja łańcuchowa potoczyła się tak, jak przewidywałeś? Dlaczego lub dlaczego nie?



  • Rozwijanie

    Poproś dzieci, aby połączyły swoje reakcje w jedną, długą reakcję łańcuchową.

    Wyznacz miejsce w sali w którym będą mogli stworzyć długą reakcję łańcuchową, a następnie poproś ich, aby na zmianę ją uruchamiali i wprowadzali poprawki, aż zadziała.

    Wskazówka:
    Dzieci mogą narysować i ponumerować zdarzenia.



 

 

Newsletter

Zapisz się już teraz