Scenariusz zajęć z wykorzystaniem zestawu LEGO® Education DUPLO® STEAM Park
Wiek uczestników: 4-6 lat
Liczba uczestników: grupa
Czas trwania zajęć: 30 min
Autor: LEGO® Education
INFORMACJE OGÓLNE
Cele ogólne:
- rozpoznawanie związków przyczynowo-skutkowych
- ćwiczenie umiejętności technicznych
- stworzenie własnej reakcji łańcuchowej
Cele szczegółowe:
- korzystanie z elementów inżynieryjnych zestawu (kół zębatych, wózków, kul)
- eksperymentowanie i testowanie
- nazywanie i opisywanie zdarzeń
Czego potrzebujesz:
- zestaw LEGO® Education DUPLO® STEAM Park - 1 na maksymalnie 8 dzieci
- reakcja_łańcuchowa_-_inspiracje.pdf
PRZEBIEG ZAJĘĆ
- Zaangażowanie –
Pokaż dzieciom zdjęcie inspiracji, poproś, zeby opisały co widzą. Następnie powiedz, że to zjeżdżalnia o nazwie "Swobodne spadanie".
Powiedz dzieciom, że przeczytasz historię o chłopcu i dziewczynce, którzy odwiedzili STEAM Park.
Wyjaśnij, że historia będzie opisywać reakcję łańcuchową lub sekwencję wydarzeń.
Przeczytaj na głos następującą historię:
Matt i Sienna postanowili pojeździć zjeżdżalni "Swobodne spadanie" - najstraszniejszej w całym STEAM Park. Czekali w kolejce tylko kilka minut, po czym weszli na platformę. Maszyna ciągnęła linę, aż znaleźli się na szczycie wieży.
"Wow! Jesteśmy wysoko!” – powiedział Matt.
„Ale jestem podekscytowana! Zastanawiam się, kiedy nas zrzuci” – powiedziała Sienna.
Patrzyli z góry na park, czekając na upadek. Następnie dźwignia trzymająca linę w miejscu przesunęła się i puściła. Matt i Sienna krzyczeli i śmiali się, kiedy spadali. Platforma wylądowała na innej dźwigni i podniosła flagę.
„To był najlepszy zjazd w historii!” - powiedziała Sienna.
"Chodźmy ponownie!" – powiedział Matt.
Przykładowe pytania:
Co spowodowało zjazd platformy?
Co stało się potem?
Wyjaśnij, że przyczyną sekwencji wydarzeń w historii jest to, że dźwignia przesunęła się i uwolniła linę, co spowodowało opadnięcie platformy. Kiedy platforma wylądowała, nastąpiło kolejne wydarzenie, podniesienie flagi. Powiedz dzieciom, że ta sekwencja wydarzeń nazywa się reakcją łańcuchową.
- Poszukiwanie
Poproś dzieci, aby stworzyły w parach reakcję łańcuchową. Przypomnij im, że jedno wydarzenie powinno spowodować kolejne.
Pokaż zdjęcia inspiracji do tej lekcji i poproś, aby zastanowili się, jak sprawić, by obiekt poruszał się bez dotykania go.
Powiedz im, że mogą zbudować oddzielne części reakcji łańcuchowej, a następnie złożyć model i przetestować go.
Wskazówka:
Możesz przypisać część, którą każde dziecko lub para dzieci powinna zbudować. Wyzwalacze reakcji łańcuchowej mogą obejmować rzucanie piłką, strzelanie strzałką z armaty lub zjeżdżanie samochodu po rampie. Kolejną częścią reakcji łańcuchowej może być przewrócenie linii domino, wprawienie w ruch koła zębatego lub elementu bujającego.
- Wyjaśnianie
Poproś dzieci, aby opowiedziały o swoich reakcjach łańcuchowych reszcie dzieci.
Przykładowe pytania:
Jaki był wyzwalacz w twojej reakcji łańcuchowej?
Jakie było pierwsze zdarzenie w twojej reakcji łańcuchowej?
Jakie było ostatnie wydarzenie w twojej reakcji łańcuchowej?
Czy twoja reakcja łańcuchowa potoczyła się tak, jak przewidywałeś? Dlaczego lub dlaczego nie? - Rozwijanie
Poproś dzieci, aby połączyły swoje reakcje w jedną, długą reakcję łańcuchową.
Wyznacz miejsce w sali w którym będą mogli stworzyć długą reakcję łańcuchową, a następnie poproś ich, aby na zmianę ją uruchamiali i wprowadzali poprawki, aż zadziała.
Wskazówka:
Dzieci mogą narysować i ponumerować zdarzenia.
Komentarze