fbpx

Rysujące maszyny

Scenariusz zajęć z wykorzystaniem zestawu LEGO® Education WeDo 2.0

 

Wiek uczestników: 8–9 lat
Liczba uczestników: 12 osób
Czas trwania zajęć: 90 minut
Autor: Iga Malik

CELE OGÓLNE

Celem zajęć jest rozwijanie kompetencji w zakresie nauk:

  • matematycznych,
  • naukowo-technicznych, 
  • informatycznych,
  • przyrodniczych.

Powyższe cele realizowane są poprzez:

  • pracę z komputerem,
  • konstruowanie z klocków według instrukcji i własnych pomysłów,
  • programowanie skonstruowanych robotów według instrukcji i własnego pomysłu,
  • przebudowywanie projektów tak, by pełniły inne funkcje, 
  • szukanie korelacji działania projektów z otaczającym nas światem (burza mózgów,prezentacja projektów przygotowanych w domu, prowadzenie kart obserwacji projektu na zajęciach i w domu),
  • korzystanie ze środków multimedialnych (tablica multimedialna, oprogramowanieWeDo™ 2.0, filmy instruktażowe i inne),
  • pracę indywidualną i w grupach.

Podczas zajęć uczestnicy:

  • poznają podstawy konstruowania i programowania,
  • rozwijają i doskonalą umiejętność myślenia logicznego i przyczynowo –skutkowego,
  • trenują kreatywność, wyobraźnię przestrzenną,
  • doskonalą umiejętności pracy zespołowej, 
  • uczą się współpracy, 
  • kształtują postawę twórczą skłaniającą do refleksji i własnych pomysłów na konstruowanie i programowanie robotów przy użyciu dostępnych narzędzi, 
  • ćwiczą umiejętności komunikacyjne, 
  • pracują nad inteligencją emocjonalną,
  • ćwiczą umiejętności komunikacyjne, 
  • pracują nad inteligencją emocjonalną, 
  • kształtują i pielęgnują postawę pomocy innym,
  • poznają i stosują zasady gry fair-play,
  • budują poczucie wiary we własne możliwości,
  • doskonalą umiejętności organizacji pracy i dbania o ład na stanowisku pracy.

 

CELE SZCZEGÓŁOWE

Uczestnicy:

  • wiedzą co to jest wykrywacz kłamstw,
  • znają zasadę działania wariografu.

 

 NAJWAŻNIEJSZE POJĘCIA

  • wariograf

 

PRZEBIEG ZAJĘĆ

 

  1. Zacznij – 10 minut
    Prowadzący rozmawia z uczestnikami na temat maszyn, robotów i urządzeń,które w jakiś sposób rysują. Prezentuje takie maszyny (przykładowe w materiałachdla prowadzącego). Zadaniem uczestników jest zbudowanie robota, który będzie się poruszał i jednocześnie rysował na papierze. Jeśli zdecydują się budować wykrywacz kłamstw warto zwrócić uwagę na jego działanie i zaproponować, by robot skonstruowanyprzez uczestników też wchodził w reakcję z człowiekiem i dopiero zaczynał rysować (np. uruchomienie robota nastąpi gdy usłyszy głos albo gdy zadziała czujnik ruchu).

  2. Zbuduj  – 35 minut
    Uczestnicy starsi konstruują i programują model rysującego robota według swojegopomysłu.
    Uczestnicy młodsi budują i programują robota według wskazówek prowadzącego(przykładowe rozwiązanie konstrukcyjne w materiałach dla prowadzącego).

  3. Zastanów się  – 10 minut
    Uczestnicy projektują kartkę pocztową (w małym formacie bądź A4). Ich zadaniembędzie „narysowanie jej” przy pomocy robota. Dobrze do tego celu użyć kolorowych flamastrów.

  4. Zastosuj – 25 minut
    Uczestnicy realizują swój projekt. Eksperymentują z programem, kierunkiem jazdy robota czy modyfikowaniem jego elementów tak, by uzyskać jak najciekawsze wzory. Mogą także wspólnie stworzyć wzory na szarym papierze rozłożonym na podłodze. W ten sposób powstanie dzieło sztuki w wykonaniu robotów.

  5. Podsumowanie 10 minut
    Uczestnicy prezentują swoje projekty (roboty oraz kartki pocztowe) i omawiają je. Prowadzący zwraca uwagę na rozwiązania techniczne robotów i ich formy

 

PRZYKŁADOWE MATERIAŁY INFORMACYJNE DLA PROWADZĄCEGO

wariograf:

https://www.focus.pl/artykul/jak-dziala-wykrywacz-klamstw-sa-ludzie-ktorzy-potrafia-go-oszukac 

https://pl.wikipedia.org/wiki/Wariograf

 

maszyna rysująca linie

 

 

PRZYKŁADOWE ROZWIĄZANIA KONSTRUKCYJNE

 

 Maszyna rysująca linie WeDo 2Maszyna rysująca linie WeDo 1



 

 

 

 

Maszyna rysująca linie WeDo 3