fbpx

Wielkość czcionki:

  • A
  • A
  • A

Kontrast strony:

  • A
  • A
  • A

AKCES Edukacja na portalach społecznościowych

Sanie Mikołaja

Scenariusz zajęć z wykorzystaniem zestawu LEGO® MINDSTORMS® Education EV3® 

 

Wiek uczestników: 10-14 lat
Liczba uczestników: do 14 osób
Czas trwania zajęć: 120 min
Autorka: RoboCamp
Link do strony placówki: www.robocamp.pl

 

INFORMACJE OGÓLNE

Cele ogólne:

  • Omówienie zagadnień związanych ze zdalnym sterowaniem robotem na przykładzie modelu Sań Mikołaja z zestawu LEGO Education LEGO® Education MINDSTORMS® EV3 (#45544).

Cele szczegółowe:
Uczniowie: 

  • Rozwijają zainteresowanie i szacunek dla innych kultur i narodów poznając praktykowane w różnych rejonach świata tradycje i zwyczaje świąteczne.
  • Rozwijają umiejętności motoryczne oraz komunikacji i współpracy w grupie budując w parach Sanie Mikołaja z zestawu LEGO Education LEGO® Education MINDSTORMS®EV3 (#45544).
  • Rozwijają kompetencje techniczne poznając budowę i działanie przekładni kątowej i ślimakowej oraz działanie napędu burtowego.
  • Zgłębiają tajniki myślenia komputacyjnego tworząc program dla robota oraz iwykorzystują w praktyce zdarzenia, wyrażenia logiczne oraz funkcje programowe.
  • Rozwijają kreatywność rozwiązując zadania dodatkowe.

Czego potrzebujesz:

  • Zestaw LEGO® Education MINDSTORMS® EV3 (#45544) - po jednym na parę,
  • komputer z zainstalowanym środowiskiem programistycznym Scratch 3.0 wraz z rozszerzeniem EV3 i aplikacją Scratch Link,
  • filmiki z instrukcją,
  • opcjonalnie kartki i kredki, taśma malarska.  

PRZEBIEG ZAJĘĆ

 

  • Zaangażowanie 


  • Zbuduj: 
    Prowadzący udostępnia uczniom instrukcję budowy robota korzystając filmu: Budujemy i programujemy Sanie Mikołaja z LEGO Mindstorms EV3 i Scratch 3.0 - część 2 - Zbuduj robota

  • Zbadaj: 
    prowadzący omawia z grupą działanie zbudowanych robotów.

    Przykładowe pytania do dyskusji:
    - Ile silników napędza Sanie Mikołaja?
    - Jaki napęd wykorzystano w Saniach Mikołaja? Które silniki odpowiadają za jazdę do
    przodu i skręcanie robota?
    - Do czego wykorzystano średni silnik? Jakie elementy modelu ruszają się dzięki niemu?
    - Jakie mechanizmy zastosowano w modelu?
    - Dlaczego postać Mikołaja nie jest przymocowana na sztywno do sań?
    - Jak działa przekładnia ślimakowa?
    - Kto kogo wprawia w ruch? Mikołaj renifera czy na odwrót?




  • Zaprogramuj:
    Programowanie robota. Prowadzący omawia z grupą, w jaki sposób zaprogramować robota w języku Scratch 3.0. Celem programu jest zaprogramowanie systemu sterowania modelem z wykorzystaniem przycisków klawiatury komputera. Po omówieniu każdego etapu programu, uczniowie programują roboty przy swoich stanowiskach pracy.

    Przykładowe pytania do dyskusji:
    - Jakie przyciski klawiatury komputera warto wykorzystać do sterowania modelem?
    - Jakie silniki powinny być uruchamiane po naciśnięciu przycisków strzałki w górę, lewo i
    prawo?
    - Jak długo powinny pracować uruchomione silniki? Jak zatrzymać silniki po zwolnieniu
    przycisku?
    - Jak wykorzystać bloczki komunikatów do wyodrębnienia funkcji odpowiedzialnych za
    sterowanie każdym z silników?



  • Zagraj - 15 min
    Zabawa robotem. Uczniowie testują działanie robota i zaprogramowanego własnoręcznie systemu zdalnego sterowania. Dla urozmaicenia, uczniowie mogą stworzyć skrypt ograjacy świąteczną melodię albo pokolorować i złożyć choinki origami, między którymi model Sań Mikołaja trzeba będzie musiał przejechać slalomem. 

 

DODATKOWO

Podpowiedzi:
Proces budowy robota przebiega sprawniej jeśli dzieci korzystają z proponowanego przez producenta systemu sortowania klocków i pracują w parach.
Czas rozkładania konstrukcji pod koniec zajęć warto wykorzystać na powtórzenie najważniejszych pojęć poznanych na zajęciach. Przykładowe pojęcia do powtórzenia to: napęd burtowy, przekładnia ślimakowa, przekładnia kątowa, zaprzeczenie logiczne, funkcja programowa.

 Przykładowe rozwiązania konstrukcyjne:

Sanie Mikołaja EV3 Edu Scratch scenariusz

Newsletter

Zapisz się już teraz