fbpx

wiertarka

Scenariusz zajęć z wykorzystaniem zestawu LEGO® Education SPIKE Prime (45678) i środowiska programistycznego SPIKE

 

Wiek uczestników: 10-14 lat
Liczba uczestników: do zajęcia pozalekcyjne 2-3 os/zestaw
Czas trwania zajęć: 135 min (3 godziny lekcyjne)
Autorka: Paulina Bijaczewska
Link do strony placówki: https://sp1mragowo.edupage.org/

 

INFORMACJE OGÓLNE

Cele ogólne:

  • Rozwijanie wyobraźni w zabawach konstrukcyjnych
  • Poszerzanie wiedzy technicznej 
  • Kształtowanie umiejętności współpracy

Cele szczegółowe:
Uczniowie: 

  • Potrafi wymienić cechy charakterystyczne dla wiertarki
  • Potrafi konstruować z klocków według instrukcji i własnych pomysłów 
  • Potrafi zaprogramować skonstruowanego robota według instrukcji i własnego pomysłu 
  • Odnajduję powiązanie działania robota w otaczającym nas świecie

Czego potrzebujesz:

PRZEBIEG ZAJĘĆ

 

  • Zaangażowanie (10 min):
    Prowadzący rozmawia z uczniami na temat pracy urządzeń technicznych w szczególności wiertarki. Co możemy wykonać za pomocą wiertarki? Jakie są charakterystyczne właściwości wiertarki? Co jest niezbędne do tego aby wiertarka pracowała?. Po krótkiej dyskusji włącza uczniom film znajdujący się pod linkiem https://www.youtube.com/watch?v=y1q0An00RGw&feature=emb_title następnie prowadzący wspólnie z uczniami omawia budowę wiertarki oraz wyjaśnia niezrozumiałe pojęcia:
    • Wiertło
    • Udar 
    • Kierunek pracy wiertła
  • Poszukiwanie (80 min)
    Uczestnicy w zespołach dwu lub trzy -osobowych konstruują wiertarkę według instrukcji. Następnie programują robota również według instrukcji.
  • Wyjaśnienie (5 min):
    Uczniowie prezentują swoją wiertarkę.
  • Rozwijanie (30 min):
    Uczniowie w swoich grupach analizują co można zmienić/udoskonalić aby praca urządzenia była jeszcze bardziej efektywna a następnie przebudowują/udoskonalają swojego robota zmieniając np. prędkość obrotów przy użyciu silnika stopniowego, zmieniają kod programu, kolor podświetlenia itp.
  • Ewaluacja (10 min):
    Uczniowie prezentują swoje maszyny, wyjaśniają swoje udoskonalenia.
    W sali znajdują się 3 buźki: szczęśliwa, smutna, neutralna, uczniowie podchodzą do tej buźki, która odzwierciedla ich nastrój po zajęciach.

DODATKOWO

Przykładowe rozwiązania konstrukcyjne:

wiertarka spike