fbpx

Wielkość czcionki:

  • A
  • A
  • A

Kontrast strony:

  • A
  • A
  • A

AKCES Edukacja na portalach społecznościowych

Odkryj czujniki SPIKE™ Prime

Czujniki dostarczają robotom informacje z otoczenia. Sensory w zestawiem podstawowym SPIKE™ Prime potrafią reagować na dotyk, zbliżanie się jakiś obiektów, pozwalają śledzić linię, określać położenie robota i wiele innych.

blog czujniki

Czujnik siły (dotyku)

Czujnik siły pozwala Twojemu robotowi wykryć dotyk i określić jego siłę. Mierzy ją w niutonach lub procentach (100% odpowiada 10 niutonom).

Kluczowe cechy:blog czujnik dot

  • Częstotliwość próbkowania czujnika: 100Hz
  • Strefa aktywacji czujnika dotykowego: 0 do 2 mm
  • Strefa aktywacji wykrywania siły: 2 do 8 mm
  • Aktywacja siłą: 2,5 do 10 niutonów
  • Rozdzielczość 0,1 niutona
  • Dokładność +/1 0,65 niutona

Propozycje projektów:

  • Utwórz grę „cookie clicker”, która wyświetla liczbę naciśnięć czujnika siły.
  • Zbuduj pułapkę, która zamyka się, gdy coś jej dotknie.
  • Za pomocą jednego lub dwóch czujników siły stwórz prosty pilot do samochodu robota. Ustaw prędkość silnika proporcjonalną do wielkości siły.
  • Spraw, aby robot rozpoczął swoje zaprogramowane działanie po naciśnięciu czujnika siły. Jest to szczególnie przydatne, gdy na przykład trudno jest dotrzeć do przycisków na hubie.

Czujnik koloru (światła)blog czujnik kol

Czujnik koloru rozpoznaje: kolor, światło odbite i światło otoczenia. Może być również używany jako źródło światła.

  • Kolor — w tym trybie czujnik koloru może rozróżniać osiem różnych kolorów LEGO. Każdy kolor jest również reprezentowany przez wartość (patrz „Tabela danych kolorów i światła” poniżej). Czujnik może również osobno wysyłać nieprzetworzone wartości koloru czerwonego, zielonego i niebieskiego (RGB).
  • Natężenie odbitego światła — w tym trybie czujnik koloru emituje światło i mierzy ilość odbitego światła od testowanej powierzchni. Intensywność światła jest mierzona w procentach od 0 do 100, gdzie 0 oznacza bardzo ciemne, a 100 bardzo jasne.
  • Intensywność światła otoczenia (tylko w pythonie) — w tym trybie czujnik koloru mierzy ilość światła w swoim otoczeniu, nie wytwarzając własnego źródła światła. Intensywność światła otoczenia jest mierzona w procentach od 0 do 100, gdzie 0 oznacza bardzo ciemne, a 100 bardzo jasne.

Kluczowe cechy:

  • Częstotliwość próbkowania czujnika: 100Hz
  • Optymalna odległość odczytu: 16 mm (w zależności od wielkości obiektu, jego koloru i rodzaju powierzchni)
  • Trzy indywidualnie sterowane diody LED (tylko w pythonie)

Tabela kolorów i światła:

Tryb

Zakres wyjściowy

Kolor

-1 = Brak koloru 0 = Czarny (LEGO:26; R:0, G:0, B:0)

1 = Magenta (LEGO:124; R:144, G:31, B:118)

3 = Niebieski (LEGO:23; R:30, G:90, B:168)

4 = Turkusowy (LEGO:322; R:104, G:195, B226)

5 = Zielony (LEGO:28; R:0, G:133, B:43)

7 = Żółty (LEGO:24; R:250, G:200, B:10)

9 = Czerwony (LEGO:21; R:180, G:0, B:0)

10 = Biały (LEGO:01; R:244, G:244, B:244)

Światło odbite

0% = brak odbicia, 100% = bardzo jasne odbicie

Światło otoczenia (tylko w Pythonie)

0% = ciemny, 100% = jasny

Propozycje projektów:

  • Podziel klocki LEGO według ich koloru.
  • Jedź po różnokolorowych kawałkach papieru, odpowiadając na każdy kolor inną akcją.
  • Stwórz instrument muzyczny, który odtwarza różne nuty w zależności od wykrytego koloru
  • Utwórz czytnik kodów kreskowych.
  • Zaprogramuj robota, który zatrzyma się, gdy dotrze do krawędzi stołu (tj. nie wykryje odbitego światła).
  • Stwórz robota podążającego za linią.

Czujnik odległościblog czujnik odl

Czujnik odległości mierzy odległość od obiektu lub powierzchni za pomocą ultradźwięków. Wysyła fale dźwiękowe o wysokiej częstotliwości, które odbijają się od dowolnego obiektu w zasięgu, i mierzy, ile czasu zajmuje powrót dźwięku do czujnika. Czujnik odległości może być również używany jako źródło światła, z czterema segmentami LED wokół „oczu”, którymi można sterować indywidualnie.

Dodatkowo tylną część czujnika można zdjąć, a kabel odłączyć, dzięki czemu staje się on kablem typu breakout LEGO Power Functions 2.0 (LPF2). Daje to dodatkowe możliwości konstrukcyjne i programistyczne zaawansowanym użytkownikom.

Kluczowe cechy:

  • Czujnik odległości od 50 do 2000 mm
  • Szybkie wykrywanie odległości od 50 do 300 mm
  • Białe światło emitowane wokół „oczu” czujnika podzielone na cztery segmenty – dwa górne i dwa niższe segmenty 

Propozycje projektów:

  • Zaprogramuj robota, aby poruszał się po pokoju, unikając obiektów na swojej drodze.
  • Podjedź do obiektu lub ściany, zwalniając w miarę zbliżania się.
  • Stwórz rzeźbę kinetyczną (rzeźbę z ruchomymi częściami), która porusza się, gdy ktoś się do niej zbliży.

Żyroskop/akcelerometr (czujnik położenia i obrotu)blog czujnik żyr

Oprócz opisanych powyżej czujników zewnętrznych, hub SPIKE Prime ma wbudowane czujniki - trójosiowy akcelerometr i trójosiowy żyroskop.

Ta kombinacja akcelerometru i żyroskopu pozwala określić orientację huba (tj. przód, tył, góra, dół, prawa strona, lewa strona) oraz zdarzenia z nim związane (tj. stuknięcie, swobodny upadek i potrząśnięcie).

Hub może określić swój obrót wokół dowolnej z trzech osi za pomocą czujnika żyroskopowego. Pomiary to poziom, obrów i odchylenie. Dla każdej osi czujnik żyroskopowy mierzy szybkość obrotu w stopniach na sekundę i śledzi całkowity kąt obrotu w stopniach.

Propozycje projektów:

  • Zaprogramuj robota tak, aby obracał sięo określony kąt.
  • Zaprogramuj robota, aby wykrywał, czy się przewrócił.
  • Pokaż, jak bardzo obrócił się twój robot.
  • Stwórz samobalansującego robota.

Silniki (czujnik obrotu)blog czujnik obr

Silniki SPIKE Prime są wyposażone w wewnętrzne czujniki obrotu i mogą mierzyć prędkość silnika i jego położenie. Każdy silnik może być używany jako sensor zgłaszając swoją pozycję podczas ręcznego obracania.

Silniki mogą mierzyć swoją pozycję w stopniach jako pozycję bezwzględną w odniesieniu do punktu zerowego zaznaczonego na silniku lub w odniesieniu do innego wybranego punktu zerowego.

Kluczowe cechy:

  • 360 zliczeń na obrót
  • Dokładność: ≤ +/- 3 stopnie
  • Częstotliwość aktualizacji: 100 Hz

Propozycje projektów:

  • Utwórz zamek szyfrowy.
  • Przyłącz koło do silnika i użyj czujnika do zmierzenia przebytej odległości.
  • Wymyśl instrument muzyczny, który wykorzystuje silniki do kontrolowania wysokości, czasu trwania i/lub głośności nut.

Jak Wy wykorzystujecie czujniki w Waszych projektach? Jak wykorzystujecie dane wyjściowe? Podzielcie się pomysłami i inspiracjami :)

blog czujniki 2

Na podstawie materiałów LEGO Education

Newsletter

Zapisz się już teraz