fbpx

Wielkość czcionki:

  • A
  • A
  • A

Kontrast strony:

  • A
  • A
  • A

AKCES Edukacja na portalach społecznościowych


Na ile sposobów można połączyć 6 klocków? LEGO a rozbudzanie kreatywności.Me doodle Black stroke

Ponad 60 lat temu w Danii, dzięki prostemu pomysłowi dodania wypustki do plastikowego klocka, powstał jeden z najbardziej ekscytujących i popularnych zabawkowych systemów na świecie - klocki LEGO®. Zabawę duńskim wynalazkiem napędza dziecięca fantazja i ciekawość. Składanie i rozdzielanie poszczególnych elementów LEGO® powoduje, że dzieci mogą zbudować wszystko, co tylko sobie wyobrażą. Jedynym ograniczeniem w działaniu staje się wyobraźnia konstruktora. 

Niekończąca się zabawa

Bird doodle Black strokeBudowanie z wykorzystaniem klocków LEGO® to przyjemność nie tylko dla dzieci, ale też i niezapomniane chwile dla nieco starszych. Każdy klocek stanowi bowiem element przysłowiowego miliona możliwości kombinacji tworzonych przez użytkujących je konstruktorów. Co istotne podczas zabawy LEGO® nie ma złych rozwiązań, każde z nich jest dobre, każde z nich inne, do każdego dojść można w odpowiedni sposób manipulując klockami przy tworzeniu kolejnych instalacji. Tworzenie nowych wątków, konstrukcyjnych historii stymuluje dziecięcą kreatywność i pozwala jednocześnie trenować umiejętności społeczne poprzez wcielanie się w różne role.

Wszechstronność

Niesamowite w klockach LEGO® oraz zestawach edukacyjnych LEGO® Education jest to, iż można uznać, że dorastają one razem z dziećmi. Kolejne zestawy tworzą pewne kontinuum na osi czasu, z kolei poszczególne z nich są na tyle wszechstronne, że zapewniają radość dzieciom w każdym wieku i o różnych zainteresowaniach. 

Wspomniana interdyscyplinarność dodaje ogromną wartość do zabawy z wykorzystaniem klocków LEGO®. Obcowanie z pozornie zwykłymi „cegiełkami” pomaga dzieciom być otwartym oraz odkrywać i rozwijać rozmaite umiejętności, postawy oraz wiedzę niezbędne w XXI wieku, takie jak kreatywność, współpraca i rozwiązywanie problemów. To kompetencje zaliczane do kompetencji kluczowych uważanych we współczesnym świecie za niezbędne dla potrzeb samorealizacji i rozwoju osobistego, aktywnego obywatelstwa, integracji społecznej oraz zatrudnienia.

Budowanie kreatywnościbudowanie kreatywności

Klocki LEGO® oraz LEGO® Education cechuje wyjątkowa jakość, możliwość nieustannego budowania i przebudowywania modeli oraz niekończące się godziny zabawy. Klockami LEGO® bawią się wszystkie pokolenia, a twórczą zabawą inspirowały się i nadal inspirują kolejne generacje budowniczych, twórców oraz marzycieli. Tak było w roku 1958, kiedy to powstał pierwszy klocek LEGO® w formie zbliżonej do dzisiejszej, tak jest i dziś. Ideą LEGO® było i w dalszym ciągu jest budowanie przyszłości dzieci poprzez kreatywną zabawę oraz rozwój wyobraźni. Z kolei główna idea LEGO® Education to siła pozytywnych skojarzeń związanych z klockami LEGO® co wspiera kreatywność, rozbudza wyobraźnię i zachęca do uczenia się.                                                                                                                                                                                                                                                      

Co za dużo to niezdrowo? Nie w tym przypadku!

Zastanawialiście się kiedyś na ile sposobów można połączyć dwa różne klocki LEGO®? 

Dwa podstawowe klocki LEGO® o wymiarach 2 x 4 piny można połączyć ze sobą na 24 różne sposoby. Przy 3 klockach liczba kombinacji wzrasta już do 1060.

Zagadnienie to, a właściwie problem matematyczny zaintrygował lata temu matematyka Sørena Eilers.  Napisał on wówczas program komputerowy, który modelował wszystkie możliwe kombinacje połączenia sześciu cegiełek o wymiarach 2 x 4 piny. Po blisko tygodniowych obliczeniach komputer wskazał liczbę 915 103 765 kombinacji.

6 klocków6 klocków wieża

Dokładnie z sześciu klocków o rozmiarach 2 x 4 piny korzysta Metoda „6 klocków” . Działanie to opiera się na wdrażaniu w codzienną praktykę edukacyjną krótkich, a jednocześnie przystępnych ćwiczeń mających uatrakcyjnić dzieciom proces zdobywania wiedzy oraz rozwijania umiejętności i postaw cennych w ich dalszym, dorosłym życiu. 

Ćwiczenia oraz zadania ukierunkowane są tutaj na rozwijanie m.in. sensoryki, mowy, języka, motoryki, zachowań społecznych oraz emocjonalnych. Biorąc pod uwagę ilość kombinacji możliwych do stworzenia z połączenia 6 klocków już ta niewielka ich ilość wystarczy, by zaangażować wychowanków w całe mnóstwo kreatywnych przedsięwzięć. Istotne jest to, by wszystkie miały charakter otwarty, pozwalały dziecku być twórczym, zapewniały mu możliwość współpracy z innymi, mogły być dostosowywane przez nauczyciela do poziomu rozwoju dziecka oraz by były dobrą zabawą.

Dlaczego jest to tak istotne? Przy kształtowaniu młodych umysłów niezmiernie ważne jest wykorzystywanie ćwiczeń i doświadczeń dobranych odpowiednio do etapu rozwoju dziecka. Dzieci powinny być angażowane w różnorodny sposób, pamiętając przy tym, iż rozbudzaniem ciekawości atrakcyjnymi zadaniami, sprawiamy, iż proces uczenia staje się skuteczniejszy.

Gdy dzieci uczą się przez zabawę mają najlepszą okazję do wykorzystania swojego potencjału, by stać się kreatywnymi, zaangażowanymi i uczącymi się  przez całe życie.

Zabawa i kreatywność

Metoda sześciu klockówZwiązek między zabawą i kreatywnością jest dosyć płynny. Wspomniane działania często przeplatają się ze sobą. Niektórzy twierdzą, iż zabawa jest niezbędna by być kreatywnym, jeszcze inni uważają, iż wyrażanie emocji podczas zabawy staje się czynnikiem ułatwiającym oraz rozbudzającym kreatywność. Myślę, że i jedni i drudzy mają całkiem sporo racji. Proces twórczy, jaki rozbudza w młodych konstruktorach zabawa z wykorzystaniem zaledwie 6 klocków LEGO® Education, jest nasycona mnóstwem pozytywnych emocji. Owa ekscytacja rośnie, gdy klocków w zestawie pojawia się znacznie więcej, zaś wraz z nimi również i więcej możliwości.

W czasie pracy z wykorzystaniem LEGO® Education jesteśmy aktywnie zaangażowani, społecznie interaktywni, nasze częściowo powtarzalne działanie daje nam możliwość zweryfikowania swoich poczynań na bieżąco i wmyślania wciąż czegoś nowego (innowacyjność i kreatywność), zaś nasze postępowanie odbierane jest jako znaczące i jednocześnie wzbudzające radość.

Kreatywna codzienność

Codzienne ćwiczenie kreatywności poprzez zabawę jest najlepszym ze sposobów, by pomóc dzieciom oraz młodzieży rozwinąć umiejętności twórcze. Rozwijanie ich oraz inspirowanie budowniczych jutra do rozważania nietypowych pomysłów z wykorzystaniem LEGO® oraz LEGO® Education zapewnia kontekst dla zaangażowanego, wykorzystującego kreatywność, uczenia się.

LEGO® Education jako narzędzie daje nam warunki do rozwijania kreatywności oraz innych pożądanych kompetencji jutra. Możliwości rozwijania wspomnianych są nieograniczone, zaś efekty działań widoczne i mierzalne.

 

45025 1to1 girl 02O autorce: Agnieszka Puk

Z wykształcenia pedagog, terapeuta szkolny oraz nauczycielka przedszkola. Pracuje z najmłodszymi, co zawsze było jej marzeniem. W pracy  stara się być energiczna i kreatywna. Nie boi się nowych wyzwań, dlatego sięga po różne techniki, by zaangażować swoich wychowanków do działania. Pracuje z wykorzystaniem metody projektów, QtA, a także narzędzia, jakie stanowi LEGO®Education. Wychowawca grupy 3, 4 i 5 - latków w jednym z poznańskich przedszkoli, pełni również funkcję koordynatora działań Małego Wolontariatu oraz koordynatora programu Ambasador Przyjaznej Edukacji. W wolnych chwilach prowadzi kreatywnego bloga dla rodziców i nauczycieli pisząc o wszystkim, co z dzieckiem związane.



Zapraszamy na nasz kanał na You Tubie, gdzie tą metodę przybliżają trenerzy Akademii LEGO® Education



Newsletter

Zapisz się już teraz