Scenariusz zajęć z wykorzystaniem metody 6 klocków
Scenariusz stworzony w ramach programu Ambasador Przyjaznej Edukacji.
Autorka: Iwona Zduniak
Nazwa placówki: Publiczne Przedszkole nr 19 w Pile
Link do strony placówki: https://publiczneprzedszkole19.pila.pl/
Poziom edukacyjny: grupa dzieci 5-letnich
Liczba uczestników: cała grupa
Czas trwania zajęć: 30 min
INFORMACJE OGÓLNE
Cele ogólne:
- Nabywanie przez dziecko doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju w toku wielokierunkowej aktywności.
- Wspieranie rozwoju wielozmysłowego postrzegania oraz innych procesów poznawczych.
- Rozwijanie podstawowej orientacji w przestrzeni i czasie.
- Rozumienie pojęcia liczby (aspekt kardynalny i porządkowy), przeliczanie, dodawanie, odejmowanie, klasyfikowanie wg różnych kryteriów
Cele szczegółowe:
Dziecko:
- orientuje się na kartce papieru, posługuje się pojęciami: góra, dół, prawa strona, lewa strona
- liczy, zaczynając od prawej, a potem od lewej strony,
- ustala miejsce w szeregu: ten jest pierwszy, ten piąty, ten ósmy
- skupia uwagę na rzeczach i dostrzega ich cech
- odwzorowuje układ klocków
- współpracuje z innymi dziećmi
- określi, co jest prawdą, a co fałszem
- orientuje się w schemacie swojego ciała
- rozumie i wykonuje polecenia złożone
- dostrzega różnice w układzie klocków
Metody:
- obserwacja,
- instrukcja,
- praktyczne działanie,
- doświadczenie,
- zadania do wykonania
Formy pracy:
- praca indywidualna, grupowa
Środki dydaktyczne:
-
zestaw klocków Lego® Education DUPLO® 4x 2x8 pinów po jednym w kolorze czerwonym, żółtym, zielonym i niebieskim dla każdego dziecka
-
frotki na lewą rękę dla każdego dziecka,
-
kartki formatu A4,
-
plansze z układem klocków na kartce papieru –rzut z góry,
-
chustka.
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
- Powitanie
Nauczyciel i dzieci witają gości. Następnie prowadząca objaśnia, co dzieci będą dziś robiły na zajęciach. Dzieci zakładają frotki na lewą rękę, nauczyciel rozdaje każdemu zestaw 6 klocków Lego Education.Siadają w kole na dywanie - „Prawda lub fałsz”
Dziecko trzyma po jednym klocku w każdej dłoni, np. zielony w prawej dłoni oznacza, że odpowiedźto „prawda”, a czerwony w lewej dłoni oznacza, że odpowiedź to „fałsz”. Nauczyciel zdaje pytanie, a dzieci odpowiadają, podnosząc klocek, który odpowiada wybranej przez nie odpowiedzi.
-Czy masz dwie ręce, dwie nogi i jeden nos?
-Czy zima to por roku, w której kwitną drzewa?
-Czy drzwi do naszej sali są w kształcie prostokąta?
-Czy stolik ma cztery nogi?-Czy tydzień ma 6 dni?
-Czy sobota i niedziela są dniami wolnymi od przedszkola?
-Czy koło ma taki sam kształt jak kwadrat? - „Podstępna wieża”
Dzieci mają przed sobą sześć klocków rozłożonych w przypadkowy sposób. Nauczyciel buduje wieżę z klocków (sczepia je pinami). Dzieci kopiują model, a następnie ustawiają je przed sobą. Nauczyciel prosi teraz, aby dzieci zamknęły oczy. Gdy dzieci nie patrzą, nauczyciel zmienia jeden, dwa lub trzy klocki w modelu, np. odłącza dwa klocki na samym dole i umieszcza je na górze. Dzieci otwierają oczy, ale nie dotykają swoich modeli. Muszą teraz spojrzeć na model nauczyciela i porównać go ze swoim, aby domyślić się, co się zmieniło. Na koniec odpowiednio zmieniają swój model. - „Porządkowe”
Dzieci mają przed sobą sześć klocków rozłożonych w przypadkowy sposób. Nauczyciel buduje swój szereg z sześciu klocków, a następnie wymienia po kolei kolory, których użył. Zadaniem dzieci jest ułożenie klocków w tej samej kolejności od lewej do prawej. Nauczyciel podnosi swój szereg sześciu klocków, a dzieci sprawdzają, czy ich kolejność jest taka sama. Proponowane zadania:
-Połóżcie palec na piątym / czwartym / trzecim itp. klocku zaczynając liczyć od lewej strony.
-Powiedzcie, jaki jest kolor pomiędzy pierwszym i trzecim klockiem licząc od lewej strony?
-Jaki kolor następuje po czwartym klocku / poprzedza go? Itp. - „Karty z układami”
Dzieci siadają w rozsypce na dywanie, przodem do nauczyciela. Prowadzącapokazuje dzieciom kartę z układem sześciu klocków, na której widać ich kolory. Dzieci próbują powtórzyć ten układ przy użyciu swoich sześciu klocków zachowując kolejność kolorów. - „Tworzenie kostki”
Dzieci mają przed sobą sześć klocków rozłożonych w przypadkowy sposób. Nauczyciel prosi, aby dzieci użyły wszystkich swoich klocków i zbudowały kostkę tak szybko, jak potrafią. Następnie prosi, aby chwyciły swoją kostkę tak, aby piny były na górze. Nauczyciel zadaje pytania dzieciom:
-Ile kolorów widzicie na górze?
-Co to za kolory?
-Jaki kolor jest po lewej /po prawej stronie?
-Jaki kolory są na środku / pod spodem?
-Teraz policzcie piny, które widzicie na górze. Dotknijcie każdy pin podczas liczenia.
-teraz policzcie otwory na spodzie kostki. - „Połóż kostkę”
Każde dziecko stoi na dywanie i trzyma swoją kostkę zbudowaną z zestawu 6 klocków. Następnie postępuje zgodnie z poleceniami nauczyciela:
-Postaw kostkę na głowie.
-Zdejmij kostkę z głowy prawą ręką.
-Przełóż kostkę do lewejręki.
-Połóż kostkę przed sobą na dywanie.
-Przeskocz kostkę 5 razy.
-Stań tyłem do kostki.
-Podnieś kostkę z podłogi prawą ręką. - „Kolory klocków”
Dzieci mają przed sobą swoje sześć klocków. Nauczyciel wypowiada nazwy kolorów, a dzieci układają klocki w tej kolejności od lewej do prawej strony. Klocki można także ustawiać w inny sposób: od dołu do góry, od góry do dołu. Następnie nauczyciel układa 3-5 klocków w szeregu, dzieci zapamiętują kolejność kolorów. Po chwili nauczyciel zakrywa szereg chustką. Zadaniem dzieci jest odtworzenie z pamięci układu. Gdy nauczyciel ściąga chustkę, dzieci sprawdzają poprawność wykonania zadania. - „Słuchaj i działaj”
Przed dzieckiem leży kartka A4, a nad nią sześć klocków. Dzieci wykonują następujące zadania:
-Prawą dłonią podnieś czerwony klocek i umieść go w lewym górnym rogu kartki.
-Prawą dłoń trzymaj za plecami, a lewą dłonią podnieś żółty klocek i umieść go w prawym górnym rogu kartki.
-Umieść niebieski klocek na środku kartki.
-Obiema rękoma jednocześnie podnieś pomarańczowy i ciemny zielony klocek i sczep je ze sobą, a następnie umieść w dolnym lewym rogu kartki.
-Lewą dłonią podnieś jasny zielony klocek i umieść go w dolnym prawym rogu kartki. - Zakończenie:
Nauczycielka dziękuje dzieciom za wspólną zabawę i chwali za aktywny udział w zajęciach. - Ewaluacja:
Pytania nauczycielki:
Czy podobały się Wam dzisiejsze zajęcia?
Dodatkowo
Więcej informacji dotyczących metody 6 klocków, możliwość pobrania materiałów dodatkowych w tym kart pracy: https://akcesedukacja.pl/6klockow
Komentarze