AKCES Edukacja rozwiązania LEGO Education

Wielkość czcionki:

  • A
  • A
  • A

Kontrast strony:

  • A
  • A
  • A

AKCES Edukacja na portalach społecznościowych

Czasomierze

Scenariusz zajęć z wykorzystaniem zestawu LEGO® Education WeDo 2.0

 

Wiek uczestników: 8–9 lat
Liczba uczestników: 12 osób
Czas trwania zajęć: 90 minut
Autor: Iga Malik

CELE OGÓLNE

Celem zajęć jest rozwijanie kompetencji w zakresie nauk:

  • matematycznych,
  • naukowo-technicznych, 
  • informatycznych,
  • przyrodniczych.

Powyższe cele realizowane są poprzez:

  • pracę z komputerem,
  • konstruowanie z klocków według instrukcji i własnych pomysłów,
  • programowanie skonstruowanych robotów według instrukcji i własnego pomysłu,
  • przebudowywanie projektów tak, by pełniły inne funkcje, 
  • szukanie korelacji działania projektów z otaczającym nas światem (burza mózgów,prezentacja projektów przygotowanych w domu, prowadzenie kart obserwacji projektu na zajęciach i w domu),
  • korzystanie ze środków multimedialnych (tablica multimedialna, oprogramowanieWeDo™ 2.0, filmy instruktażowe i inne),
  • pracę indywidualną i w grupach.

Podczas zajęć uczestnicy:

  • poznają podstawy konstruowania i programowania,
  • rozwijają i doskonalą umiejętność myślenia logicznego i przyczynowo –skutkowego,
  • trenują kreatywność, wyobraźnię przestrzenną,
  • doskonalą umiejętności pracy zespołowej, 
  • uczą się współpracy, 
  • kształtują postawę twórczą skłaniającą do refleksji i własnych pomysłów na konstruowanie i programowanie robotów przy użyciu dostępnych narzędzi, 
  • ćwiczą umiejętności komunikacyjne, 
  • pracują nad inteligencją emocjonalną,
  • ćwiczą umiejętności komunikacyjne, 
  • pracują nad inteligencją emocjonalną, 
  • kształtują i pielęgnują postawę pomocy innym,
  • poznają i stosują zasady gry fair-play,
  • budują poczucie wiary we własne możliwości,
  • doskonalą umiejętności organizacji pracy i dbania o ład na stanowisku pracy.

 

CELE SZCZEGÓŁOWE

Uczestnicy:

  • wiedzą w jaki sposób można obserwować i mierzyć upływ czasu,
  • potrafią skonstruować urządzenie do odmierzania upływu czasu.

 

 NAJWAŻNIEJSZE POJĘCIA

  • upływ czasu

 

PRZEBIEG ZAJĘĆ

 

  1. Wstęp– 5 minut
    Prowadzący zadaje zagadkę (przykładowe w materiałach dla prowadzącego). Odpowiedź (czas) jest tematem dzisiejszych zajęć. Pyta uczestników jakie znają sposoby odmierzania czasu (pory roku, dnia, kalendarz, zegar, klepsydra, starzenie się itp.) Zadaniem uczestników jest zbudować urządzenie służące do odmierzania czasu.

  2. Budowanie  – 40 minut
    Uczestnicy starsi konstruują i programują urządzenie do mierzenia czasu według swojego pomysłu. Uczestnicy młodsi budują i programują urządzenie do mierzenia według instrukcji prowadzącego lub w oparciu o zdjęcia gotowego projektu (przykładowe w materiałach dla prowadzącego).

  3. Przemyślenie  – 5 minut
    Kolejnym zadaniem uczestników jest zaprojektowanie własnego urządzenia do odmierzania czasu. Ma to być coś, co jeszcze nie jest używane, ich własne wymyślone dzieło nie istniejące (jeszcze) w rzeczywistości.

  4. Przebudowanie – 30 minut
    Uczestnicy konstruują i programują własne urządzenie do odmierzania czasu.

  5. Podsumowanie - 10 minut
    Uczestnicy prezentują i omawiają swoje projekty.

 

PRZYKŁADOWE MATERIAŁY INFORMACYJNE DLA PROWADZĄCEGO

ZAGADKI
Uczestnicy starsi – zagadka Golluma („Władca Pierścieni”):
Pożera wszystko na szerokim świecie,
ptaki, zwierzęta, i drzewa, i kwiecie,
kruszy żelazo i miażdży kamienie,
jasną stal łamie, wysusza strumienie,
królów zabija, burzy dumne miasta,
powala górę, co w niebo wyrasta.
(odp. Czas)

Uczestnicy młodsi:
Każdy zegar go odmierza,
mówi, że leci, płynie, ucieka,
chociaż to nie ptak
ani też nie rzeka.

historia zegara:
https://twojahistoria.pl/2018/10/07/jak-upowszechnienie-zegarow-zrewolucjonizowalo-ludzkie-zycie-krotka-historia-mierzenia-czasu-wedlug-normana-daviesa/

 

 

PRZYKŁADOWE ROZWIĄZANIA KONSTRUKCYJNE

 

 WeDo czasomierze1

 

WeDo czasomierze2

WeDo czasomierze3

PROGRAM

WeDo czesomierze program

 

Newsletter

Zapisz się już teraz