Scenariusz zajęć z wykorzystaniem zestawu LEGO® Education SYSTEM Zestaw Kreatywny
Wiek uczestników: klasa 4
Liczba uczestników: zespół klasowy
Czas trwania zajęć: 45 minut
Autor: Anna Fryś
Link do strony placówki: https://akademiazakow.eu/
Scenariusz powstał w ramach programu Ambasador Przyjaznej Edukacji
CELE OGÓLNE
- uczeń zna pojęcie dzielnika i wielokrotości liczby,
- uczeń zna różnicę pomiędzy dzielnikiem a wielokrotnością liczby,
CELE SZCZEGÓŁOWE
- uczeń zna rolę zera jako wielokrotności wszystkich liczb
- wymienia wielokrotności i dzielniki liczb naturalnych
- rozróżnia liczby pierwsze i złożone;- ocenia, czy zdania dotyczące dzielników i wielokrotności liczb są prawdziweczy fałszywe;
- wybiera liczby pierwsze i złożone ze zbioru liczb naturalnych;
- uzasadnia wybór liczb pierwszych i złożonych ze zbioru liczb naturalnych
PODSTAWA PROGRAMOWA
- I. Sprawność rachunkowa.
- Wykonywanie nieskomplikowanych obliczeń w pamięci lub w działaniach trudniejszych pisemnie oraz wykorzystanie tych umiejętności w sytuacjach praktycznych.
- Weryfikowanie i interpretowanie otrzymanych wyników oraz ocenasensowności rozwiązania.
- III. Wykorzystanie i interpretowanie reprezentacji.
- Używanie prostych, dobrze znanych obiektów matematycznych, interpretowanie pojęć matematycznych i operowanie obiektami matematycznymi.
- IV. Rozumowanie i argumentacja.
- 2. Dostrzeganie regularności, podobieństw oraz analogii i formułowanie wniosków na ich podstawie.
- II. Działania na liczbach naturalnych. Uczeń:
- 8) rozpoznaje liczbę złożoną, gdy jest ona jednocyfrowa lub dwucyfrowa, a także gdy na istnienie dzielnika właściwego wskazuje cecha podzielności;
- 14) rozpoznaje wielokrotności danej liczby, kwadraty, sześciany, liczby pierwsze, liczby złożone;
CZEGO POTRZEBUJESZ?
PRZEBIEG ZAJĘĆ
- Zaangażowanie – 5 minut
Omówienie celu lekcji: Z czym się Wam kojarzą słowa: dzielnik, wielokrotność? - Część I (wielokrotności)
Podział uczniów na pary (w przypadku grupy z nieparzystą liczbą uczniów powstaje
jedna trójka). Krótkie omówienie zasad pracy w parach.
- Poszukiwanie i wyjaśnianie - 15 min
- Ćwiczenie 1:
Pierwsza wieża jest wysoka na 1 klocek, druga na 2. Jak wysoka może być trzecia wieża? Omówcie z parach kilka możliwości, pamiętając o uzasadnieniu. Zbudujcie przykładowe rozwiązania. - Ćwiczenie 2:
Pierwsza wieża ma 3 klocki wysokości, druga 6, a trzecia 9. Jaka zasada kieruje budową wież? Zbudujcie kolejne 3 wieże.
- Ćwiczenie 1:
- Po wykonaniu dwóch ćwiczeń następuje omówienie na forum klasy. Porównanie
wież zbudowanych w pierwszym ćwiczeniu i wybranie rozwiązania, którego zasadę
odkryto w ćwiczeniu 2. Omówienie pojęcia wielokrotność. - Rozwijanie - 5 min
Czy każda wielokrotność liczb 1 i 3 została uwzględniona przy budowaniu wież?
Czego brakuje?
Zwrócenie uwagi, że 0 jest wielokrotnością każdej liczby.
- Poszukiwanie i wyjaśnianie - 15 min
- Część II (dzielniki)
- Poszukiwanie - 5 min
Zbuduj wieżę z 10 klocków. W jaki sposób możesz ją podzielić na równe części? Czyto zadanie ma tylko jedno rozwiązanie? - Wyjaśnianie - 5 min
Omówienie przykładowych rozwiązań i sposobu ich poszukiwania. Wprowadzenie pojęcia dzielnik.
Podkreślenie, że każda liczba jest swoim dzielnikiem, czyli jednym ze sposobów jest nierozkładane wieży wcale. - Rozwijanie -5 min
Każdy uczestnik buduje wieżę, tak aby można było ją rozłożyć na równe części na 4 różne sposoby. Omówienie wymyślonych przez uczniów rozwiązań. - Ewaluacja - 5 min
Czy każdą wieżę będziemy w stanie rozłożyć na więcej niż 2 sposoby?
- Poszukiwanie - 5 min
PRZYKŁADOWE ROZWIĄZANIA KONSTRUKCYJNE
Komentarze