Scenariusz zajęć z wykorzystaniem zestawu LEGO® Education Coding Express
Wiek uczestników: 3–5 lat
Liczba uczestników: 1–4 osób
Czas trwania zajęć: ok. 50 minut
Autor: LEGO® Education
CELE KSZTAŁCENIA
W trakcie tych zajęć dzieci będą:
- rozpoznawać i rozumieć różne emocje,
- podejmować się nowych zadań, działać w celu kreatywnego rozwiązywaniaproblemów,
- korzystać z rozmaitych środków komunikacji, kreatywnie wyrażać swoje myśli, emocje oraz pomysły,
- tworzyć historie oraz dzieła sztuki posługując się wyobraźnią oraz dostępnymimateriałami,
- poprzez aplikację zmieniać działanie płytek funkcyjnych,
NAJWAŻNIEJSZE POJĘCIA
- smutny,
- zły,
- kichać,
- ubierać się,
- zdrowy,
- „a kuku”
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
- ZACZNIJ 10 minut
Przeczytaj dzieciom następującą opowieść o gąsienicy:
Była sobie gąsienica, która uwielbiała wszystkie kolory i zawsze wkładała koloroweByła sobie gąsienica, która uwielbiała wszystkie kolory i zawsze wkładała kolorowe ubrania. Poszła do przedszkola, tak jak wy! W przedszkolu najbardziej lubiła zabawę w chowanego i jedzenie smakołyków z przyjaciółmi. Ale czasami, gdy była bardzo w chowanego i jedzenie smakołyków z przyjaciółmi. Ale czasami, gdy była bardzozmęczona po całym dniu zabawy, robiło jej się smutno. Aby ją rozweselić, pozwalanojej się troszeczkę zdrzemnąć. Zimą gąsienica czasami chorowała. Jej nauczycielkazawsze dobrze się nią opiekowała, wycierając jej nosek i dając wodę do picia.
Wskazówka: Możesz śmiało zmodyfikować historię tak, aby dzieci mogły się z nią bardziej utożsamiać. - ZBUDUJ (10 minut):
Chcielibyście, tak jak ja, dowiedzieć się czegoś więcej o tej małej gąsienicy?
Zbudujmy ją!
Zbudujcie gąsienicę i tor kolejowy
.A teraz poeksperymentujcie z aplikacją. Połóż gąsienicę na torze i pozwól dzieciom wypróbować w aplikacji różne funkcje każdego z przycisków. Umieść na torze po jednej płytce funkcyjnej każdego koloru. Poproś dzieci, aby po kolei, korzystając z aplikacji, sterowały gąsienicą. Co się dzieje,gdy gąsienica przejeżdża po poszczególnych płytkach funkcyjnych?
3. ZASTANÓW SIĘ (10 minut):
Porozmawiaj z dziećmi na temat emocji, jakie widziały w aplikacji. Zadaj następujące pytania:
• Jakie emocje widzieliście na twarzy gąsienicy?
• Dlaczego była smutna, zła, wesoła lub chętna do zabawy?
• Czy możecie stworzyć coś za pomocą klocków LEGO® lub innych przedmiotów, co rozweseli gąsienicę lub ją uszczęśliwi?
4. ZASTOSUJ(15 minut):
Zachęć dzieci do zbudowania modeli, które będą odpowiadać poszczególnym emocjom gąsienicy. Połączcie ze sobą wszystkie modele, aby stworzyć opowieść! Porozmawiaj z dziećmi o tym, co oznacza bycie dobrym przyjacielem. Zadaj następujące pytania:
• Gdy nasi przyjaciele są smutni, jak możemy ich rozweselić?
• W jaki sposób możemy zaopiekować się naszymi przyjaciółmi, gdy są chorzy?
• Co sprawia, że jesteśmy dobrymi towarzyszami zabaw i przyjaciółmi?
PODSUMOWANIE (5 minut)
Oceń rozwój umiejętności dzieci obserwując, czy potrafią:
• dzielić się z innymi własnymi myślami, pomysłami i opiniami,
• opracowywać i realizować pomysły za pomocą narzędzi cyfrowych i technologii,
• rozpoznawać relacje przyczynowo-skutkowe,
• rozumieć uczucia innych ludzi,
• wyrażać uczucia i myśli innych ludzi,
• rozpoznawać i nazywać emocje,
• rozumieć, jak postępowanie jednego człowieka wpływa na życie innych ludzi.
Więcej pomysłów
Przedstawiony przez nas format zajęć można zastosować, wykorzystując dostępne w aplikacji aktywności z trollem lub robotem. Stwórz własne opowieści o tych postaciach, które przeczytasz dzieciom na etapie zaangażowania. Dzięki temu dzieci poznają jeszcze więcej ciekawych emocji.
PRZYKŁADOWE ROZWIĄZANIA KONSTRUKCYJNE:
Komentarze