Scenariusz zajęć z wykorzystaniem zestawu LEGO® Education WeDo 2.0
Co się kryje w latarni morskiej?
Wiek uczestników: 6-9 lat
Liczba uczestników: 12 osób
Czas trwania zajęć: 90 minut
Autor: Iga Malik
CELE OGÓLNE
Celem zajęć jest rozwijanie kompetencji w zakresie nauk:
- matematycznych,
- naukowo-technicznych,
- informatycznych,
- przyrodniczych.
Powyższe cele realizowane są poprzez:
- pracę z komputerem,
- konstruowanie z klocków według instrukcji i własnych pomysłów,
- programowanie skonstruowanych robotów według instrukcji i własnego pomysłu,
- przebudowywanie projektów tak, by pełniły inne funkcje,
- szukanie korelacji działania projektów z otaczającym nas światem (burza mózgów,prezentacja projektów przygotowanych w domu, prowadzenie kart obserwacji projektu na zajęciach i w domu),
- korzystanie ze środków multimedialnych (tablica multimedialna, oprogramowanieWeDo™ 2.0, filmy instruktażowe i inne),
- pracę indywidualną i w grupach.
Podczas zajęć uczestnicy:
- poznają podstawy konstruowania i programowania,
- rozwijają i doskonalą umiejętność myślenia logicznego i przyczynowo –skutkowego,
- trenują kreatywność, wyobraźnię przestrzenną,
- doskonalą umiejętności pracy zespołowej,
- uczą się współpracy,
- kształtują postawę twórczą skłaniającą do refleksji i własnych pomysłów na konstruowanie i programowanie robotów przy użyciu dostępnych narzędzi,
- ćwiczą umiejętności komunikacyjne,
- pracują nad inteligencją emocjonalną,
- ćwiczą umiejętności komunikacyjne,
- pracują nad inteligencją emocjonalną,
- kształtują i pielęgnują postawę pomocy innym,
- poznają i stosują zasady gry fair-play,
- budują poczucie wiary we własne możliwości,
- doskonalą umiejętności organizacji pracy i dbania o ład na stanowisku pracy.
CELE SZCZEGÓŁOWE
Uczestnicy:
- znają siedem cudów świata,
- potrafią podać wybrane informacje o Latarni morskiej na wyspie Faros,
- wiedzą co oznacza „nawigacja”
NAJWAŻNIEJSZE POJĘCIA
- nawigacja,
- 7 cudów świata,
- latarnia morska.
PRZEBIEG ZAJĘĆ
- WSTĘP(Kontakt – Connect) – 15 minut
Prowadzący rozmawia z uczestnikami na temat siedmiu cudów świata. Pyta,czy uczestnicy je znają, zapisuje siedem cudów świata na tablicy bądź wyświetla jena projektorze lub tablicy multimedialnej. Przedstawia informacje dotyczące Latarnimorskiej na Faros. - BUDOWANIE (Konstruowanie – Construct) – 20 minut
Uczestnicy konstruują latarnię morską jak najbardziej podobna do tej na wyspie FarosUczestnicy konstruują latarnię morską jak najbardziej podobna do tej na wyspie Faroswedług swojego pomysłu (niekoniecznie z użyciem silnika bądź mechanizmów).u. - PRZEMYŚLENIE (Kontemplacja – Contemplate) – 10 minut
Prowadzący prezentuje zdjęcia latarni morskich. Rozmawia z uczestnikami o tym jak działają, do czego służą, jakie są najważniejsze cechy latarni morskiej. - PRZEBUDOWANIE/PODSUMOWANIE (Kontynuacja – Continue) – 35 minut
- Uczestnicy starsi konstruują i programują latarnię morską według swojego pomysłu.• Uczestnicy starsi konstruują i programują latarnię morską według swojego pomysłu.
- Uczestnicy młodsi budują i programują latarnię morską według instrukcjiprowadzącego lub w oparciu o zdjęcia gotowego projektu (przykładowew materiałach dla prowadzącego).
- PODSUMOWANIE – 10 minut
Uczestnicy prezentują i omawiają swoje projekty
PRZYKŁADOWE MATERIAŁY INFORMACYJNE DLA PROWADZĄCEGO
Latarnia morska w Aleksandrii:
https://pl.wikipedia.org/wiki/Latarnia_morska_na_Faros
https://histmag.org/Cud-drugi.-Latarnia-morska-na-Faros-1242
https://www.szkolnictwo.pl/szukaj,Latarnia_morska_na_Faros
Latarnia morska
https://pl.wikipedia.org/wiki/Latarnia_morska
https://latarnie.com.pl/index.php/poczatki-i-rozwoj-systemu-latarni-morskich/
Nawigacja
https://pl.wikipedia.org/wiki/Nawigacja
PRZYKŁADOWE ROZWIĄZANIA KONSTRUKCYJNE
Komentarze