Scenariusz zajęć z wykorzystaniem zestawu LEGO® Education Zbuduj Emocje
Wiek uczestników: 3–6 lat
Liczba uczestników: 1–8 osób
Czas trwania zajęć: ok. 60 minut
Autor: LEGO® Education
CELE KSZTAŁCENIA
Dzieci rozumieją jak ich działania wpływają na inne osoby
NAJWAŻNIEJSZE POJĘCIA
- psota,
- zachowanie,
- przykrość.
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
- ZACZNIJ 15 minut:
Powiedz dzieciom, że przeczytasz im historyjkę o Maćku.
Wyjaśnij dzieciom, że w tej historii Maciek zachowuje się tak, że inne dziecigo unikają, czyli trzymają się od niego z daleka.
Pokaż dzieciom ilustrację do zajęć.
Pewnego dnia w przedszkolu Maciek zaczął szaleć. W czasie wolnym hałasował, pchając wokół sali ciężarówkę. Inne dzieci budowały właśnie wieżę z klocków. Maciek wjechał ciężarówką prosto w ich budowlę, krzycząc:„Zderzenie! Bam! Bum!”. Klocki poleciały na wszystkie strony! Zosia krzyknęła: „Maciek! To było okropne!”. Maciek nie zwrócił na nią uwagi i dalej jeździł ciężarówką po sali. Gdy nadeszła porana przekąskę, Maciek podbiegł do stolika, chwycił pełne garście rodzynek i napchał je do buzi. Nie zostawił ani odrobiny dla innych.„Miałam wielką ochotę na rodzynki” – powiedziała zasmucona Zosia. Później, gdy dzieci sprzątały przybory plastyczne, Maciek zrobił coś bardzo niegrzecznego. Wziął czerwoną kredkę i domalował wąsy, brody i inne rzeczy na rysunkach innych dzieci. Potem patrzył na te głupio wyglądające twarze i śmiał się. Janek zauważył to i krzyknął: „Maciek! Zniszczyłeś mój rysunek!”. „Nie, teraz jest śmieszniejszy” – odpowiedział Maciek. Pod koniec dnia grupa dzieci bawiła się na podwórku w berka. Maciek chciał dołączyć do zabawy.„Nie dogonisz mnie, ty ślimaku” – zawołał do chłopca, który akurat był berkiem. Chłopiec nie zwrócił na niego uwagi, tylko pobiegł za Zosią i złapał ją. „Spróbuj mnie złapać” – powiedział Maciek do Zosi. Zosia też go zignorowała. Maciek pobiegł do pani Pączek. „Nikt nie chce się ze mną bawić” – poskarżył się.
Czy chcielibyście bawić się z Maćkiem?
Dlaczego tak lub dlaczego nie?
Co Maciek mógłby zmienić w swoim zachowaniu, żeby więcej dzieci chciało się z nim bawić?
2. ZBUDUJ(10 minut):
Powiedz dzieciom, że będą pracować w parach z „kolegami konstruktorami”.
Pokaż im ponownie ilustrację do opowieści.
Poproś, by każda z par zbudowała figurkę Maćka lub innej postaci, która pojawia się w historii
3. ZASTANÓW SIĘ(10 minut):
Poproś dzieci, aby w parach odegrały scenkę z historii, którą usłyszały.
Następnie poproś, aby odegrały ją ponownie, ale tym razem niech postać Maćka zachowuje się tak, jak powinien postępować dobry przyjaciel.
4. ZASTOSUJ(20 minut):
Przypomnij dzieciom, że od tego, jak traktują innych, zależy, co ludzie o nich myślą. Powiedz im, że dobrzy przyjaciele powinni rozumieć swoje uczucia. Daj dzieciom zadanie: niech w parach z „kolegami konstruktorami” zbudują z klocków postać przedszkolaka, używając przy tym jednego klocka z twarzą. Zachęć, by pomyślały o częściach ciała i różnych cechach postaci – np. o jej ubraniu, butach czy nakryciu głowy. Jako przykład pokaż im ilustrację do opowiedzianej historii lub karty budowania, które znajdziesz w zestawie. Powiedz dzieciom, że figurki przedszkolaków posłużą im do zabawy w „Znajdź postać”. Przeczytaj instrukcje do zabawy „Znajdź postać” i poproś dzieci, aby przyjrzały się wszystkim modelom, a potem wybrały taki, który najlepiej pasuje do każdego z opisów(mogą wybrać więcej niż jeden). Porozmawiaj z dziećmi i poproś, aby uzasadniły swoje wybory.
Znajdź postać – instrukcje
• Znajdź postać, której twarz powoduje, że masz ochotę się z nią spotkać.
• Znajdź postać, która wygląda, jakby się czymś martwiła.
• Znajdź postać, która wygląda, jakby potrzebowała pocieszenia i miłego słowa.
• Znajdź postać, która wygląda na samotną.
• Znajdź postać, której wyraz twarzy mówi „chcę się bawić!”.
• Znajdź postać, która nie postawiła na swoim.
• Znajdź postać, która wygląda, jakby musiała chwilę ochłonąć.
PODSUMOWANIE (5 minut)
Obserwacja poniższych umiejętności ułatwi Ci sprawdzenie, czy dzieci rozwijają się pod względem społecznym i emocjonalnym:
• Dzieci rozumieją, jak ich działania wpływają na innych.
• Dzieci potrafią konstruktywnie rozwiązywać konflikty.
Komentarze