Wiek uczestników: 10-11 lat (w tym dzieci niepełnosprawne ruchowo oraz z zespołem Aspergera)
Liczba uczestników: do zajęć pozalekcyjne 2-3 os/zestaw
Czas trwania zajęć: 90 min (2 godziny lekcyjne)
Autorka: Magdalena Olszewska
Link do strony: https://www.facebook.com/PatrykiMartynka/
INFORMACJE OGÓLNE
Cele ogólne:
- Rozwijanie wyobraźni w zabawach konstrukcyjnych,
- Utrwalanie wiedzy matematycznej,
- Poszerzanie wiedzy technicznej i informatycznej,
- Kształtowanie umiejętności współpracy,
- Usprawnianie motoryki małej i dużej,
- Rozwijanie umiejętności społecznych.
Cele szczegółowe:
Uczniowie:
- Potrafi wymienić cechy charakterystyczne dla wózka dostawczego,
- Potrafi konstruować z klocków według instrukcji i własnych pomysłów,
- Potrafi zaprogramować skonstruowanego robota według instrukcji i własnego pomysłu,
- Odnajduje powiązanie działania robota w otaczającym nas świecie i dzieli się spostrzeżeniami z innymi dziećmi i nauczycielem,
- Potrafi używać merytorycznych argumentów w trakcie rozmowy o wykorzystanych rozwiązaniach konstrukcyjnych i programistycznych,
- Potrafi współpracować z innymi uczestnikami zajęć,
- Potrafi manipulować rękoma podczas budowania,
- Potrafi poprosić o pomoc,
- Potrafi wykonywać działania matematyczne – zna tabliczkę mnożenia,
Metody pracy: zadaniowa.
Forma pracy: forma zespołowa, indywidualna.
Czego potrzebujesz:
- Zestaw LEGO® Education SPIKE Prime (45678)
- Komputer lub tablet z zainstalowanym środowiskiem programistycznym SPIKE
- Materiały dla uczniów w aplikacji LEGO® Education SPIKE™,
- Instrukcja do budowania robota: wózek dostawczy – napraw usterkę.
- Tunel materiałowy, gruba lina, piłka kangur,
- Klocki drewniane z tabliczką mnożenia bądź też inna podobna pomoc edukacyjna tego typu:
PRZEBIEG ZAJĘĆ
- Zaangażowanie:
Prowadzący rozmawia z uczniami na temat środków transportu, w szczególności wózków dostawczych. Co możemy przewozić za ich pomocą? Jak pomagają ludziom w pracy? Co jest niezbędne do tego aby zbudować taki wózek? Po krótkiej dyskusji włącza uczniom film znajdujący się w aplikacji LEGO® Education SPIKE™. Pokazuje wózek, jaki można zbudować według instrukcji.
- Poszukiwanie:
Podopieczni budują wózek indywidualnie lub w małych zespołach. Prowadzący zajęcia stara się zmotywować dzieci do wdrożenia własnych pomysłów do gotowego projektu i tym samym wzbogacenia go.
- Wyjaśnienie:
Uczniowie prezentują swoje wózki, opowiadając o nich.
- Rozwijanie:
Uczniowie w swoich grupach, bądź też z samym prowadzącym analizują co można zmienić/udoskonalić aby praca urządzenia była jeszcze bardziej efektywna a następnie przebudowują/udoskonalają swojego robota. Uczniowie prezentują swoje maszyny, wyjaśniają swoje udoskonalenia.
- Utrwalanie tabliczki mnożenia i wprowadzenie aktywności fizycznej:
Dostarczanie kolorowych kostek z działaniami do planszy z wynikami za pomocą wózka.
Aby troszeczkę wprowadzić aktywności fizycznej do zajęć można wprowadzić przenoszenie kostek przez uczniów poprzez przejście przez tunel, podskoki na piłce, chodzenie jak krab itd. i układanie na wózku dostawczym, następnie za pomocą zbudowanego sprzętu transportowanie do planszy. -
Podsumowanie zajęć
W sali mogą znajdować się 3 buźki: szczęśliwa, smutna, neutralna, uczniowie podchodzą do tej buźki, która odzwierciedla ich nastrój po zajęciach.
DODATKOWO
Przykładowe rozwiązania konstrukcyjne:
Komentarze