Scenariusz zajęć z wykorzystaniem zestawu LEGO® Education DUPLO® STEAM Park
Scenariusz stworzony w ramach programu Ambasador Przyjaznej Edukacji.
Autor: Teresa Gajocha, Irena Kaczmar
Nazwa placówki: Przedszkole Miejskie Nr 12 Olsztyn
Link do strony placówki: www.pm12.olsztyn.pl
Poziom edukacyjny: 6-latki
Liczba uczestników: 15
Czas trwania zajęć: 25 min
INFORMACJE OGÓLNE
Cele ogólne:
- konstruowanie na zadany temat
- używanie krótkiego języka opisowego
- wdrażanie własnych strategii, wspieranych przez nauczyciela i rówieśników
Cele szczegółowe:
- zna historię ewolucji zegara od starożytności do współczesności
- konstruuje z klocków lego różnego rodzaju zegary
- współpracuje z kolegami podczas realizacji zadania
- rozwija swoją wyobraźnie przestrzenną
Czego potrzebujesz:
- Klocki LEGO® Education DUPLO® STEAM Park
- Ilustracje przedstawiające różnego rodzaju zegary: słoneczny, klepsydra, budzik, zegarek kieszonkowy, na rękę, itp. lub naturalne okazy (budzik, zegar ścienny, zegar elektroniczny, klepsydra, itp.)
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
- Zaangażowanie - 3 min:
Zaprezentowanie dzieciom ilustracji przedstawiających różne zegary. Rozmowa na temat wyglądu zegarów, ich części składowych: wskazówki, tarcza, itp. Wytłumaczenie dzieciom, co będzie ich zadaniem – zbudowanie wybranego zegara w zespołach 2, 3 osobowych. - Poszukiwanie - 12 min:
Nauczyciel prezentuje plansze demonstracyjne oraz pomoce dydaktyczne przedstawiające różnego rodzaju zegary. Prowadzi z dziećmi rozmowę na temat wyglądu zegarów, ich budowy, mechanizmu działania. Nauczyciel wyjaśnia dzieciom na czym będzie polegało ich zadanie: zbudowanie wybranego zegara w zespołach 3 osobowych. Nauczyciel ma cały czas kontakt z dziećmi, dopytuje jak będzie wyglądał zegar, którą dziecko buduje – pozwala to na sprawdzenie, czy każdy zrozumiał polecenie, ewentualne wyjaśnienia. Dzieci konstruują według własnego pomysłu, wyobrażenia. Nauczyciel zwraca szczególną uwagę na zachowanie dzieci, na to czy potrafią współpracować w zespole, potrafią dogadać się co do tematu pracy. - Wyjaśnienie - 4 min:
Dzieci nazywają swoje konstrukcje, porównują swoje budowle. Prezentują własny pomysł na zbudowanie zegara, nazywają wybrany przez siebie zegar – utrwalają wiadomości. Podejmują próbę opisywania swojej konstrukcji. - Rozwijanie - 4 min:
Stworzona wspólnie galeria zegarów pozwala na przedstawienie wizji , pomysłu swojego zegara. Dzieci oglądają swoje zegary, słuchają się nawzajem. - Ewaluacja - 5 min:
Dzieci decydują czy zajęcia im się podobały. Nauczyciel rozdaje dzieciom karteczki w kolorze zielonymi czerwonym. Zielone kartki oznaczają – satysfakcję, zadowolenie z zajęć, czerwone-frustrację i niezadowolenie. Przedszkolakom zajęcia bardzo się podobały.
DODATKOWO
Przykładowe rozwiązania konstrukcyjne:
Komentarze