Scenariusz zajęć z wykorzystaniem zestawu LEGO® Education WeDo 2.0
Wiek uczestników: 8–9 lat
Liczba uczestników: 12 osób
Czas trwania zajęć: 90 minut
Autor: Iga Malik
CELE OGÓLNE
Celem zajęć jest rozwijanie kompetencji w zakresie nauk:
- matematycznych,
- naukowo-technicznych,
- informatycznych,
- przyrodniczych.
Powyższe cele realizowane są poprzez:
- pracę z komputerem,
- konstruowanie z klocków według instrukcji i własnych pomysłów,
- programowanie skonstruowanych robotów według instrukcji i własnego pomysłu,
- przebudowywanie projektów tak, by pełniły inne funkcje,
- szukanie korelacji działania projektów z otaczającym nas światem (burza mózgów,prezentacja projektów przygotowanych w domu, prowadzenie kart obserwacji projektu na zajęciach i w domu),
- korzystanie ze środków multimedialnych (tablica multimedialna, oprogramowanieWeDo™ 2.0, filmy instruktażowe i inne),
- pracę indywidualną i w grupach.
Podczas zajęć uczestnicy:
- poznają podstawy konstruowania i programowania,
- rozwijają i doskonalą umiejętność myślenia logicznego i przyczynowo –skutkowego,
- trenują kreatywność, wyobraźnię przestrzenną,
- doskonalą umiejętności pracy zespołowej,
- uczą się współpracy,
- kształtują postawę twórczą skłaniającą do refleksji i własnych pomysłów na konstruowanie i programowanie robotów przy użyciu dostępnych narzędzi,
- ćwiczą umiejętności komunikacyjne,
- pracują nad inteligencją emocjonalną,
- ćwiczą umiejętności komunikacyjne,
- pracują nad inteligencją emocjonalną,
- kształtują i pielęgnują postawę pomocy innym,
- poznają i stosują zasady gry fair-play,
- budują poczucie wiary we własne możliwości,
- doskonalą umiejętności organizacji pracy i dbania o ład na stanowisku pracy.
CELE SZCZEGÓŁOWE
Uczestnicy:
- wiedzą co to jest wykrywacz kłamstw,
- znają zasadę działania wariografu.
NAJWAŻNIEJSZE POJĘCIA
- wariograf
PRZEBIEG ZAJĘĆ
- Zacznij – 10 minut
Prowadzący rozmawia z uczestnikami na temat maszyn, robotów i urządzeń,które w jakiś sposób rysują. Prezentuje takie maszyny (przykładowe w materiałachdla prowadzącego). Zadaniem uczestników jest zbudowanie robota, który będzie się poruszał i jednocześnie rysował na papierze. Jeśli zdecydują się budować wykrywacz kłamstw warto zwrócić uwagę na jego działanie i zaproponować, by robot skonstruowanyprzez uczestników też wchodził w reakcję z człowiekiem i dopiero zaczynał rysować (np. uruchomienie robota nastąpi gdy usłyszy głos albo gdy zadziała czujnik ruchu). - Zbuduj – 35 minut
Uczestnicy starsi konstruują i programują model rysującego robota według swojegopomysłu.
Uczestnicy młodsi budują i programują robota według wskazówek prowadzącego(przykładowe rozwiązanie konstrukcyjne w materiałach dla prowadzącego). - Zastanów się – 10 minut
Uczestnicy projektują kartkę pocztową (w małym formacie bądź A4). Ich zadaniembędzie „narysowanie jej” przy pomocy robota. Dobrze do tego celu użyć kolorowych flamastrów. - Zastosuj – 25 minut
Uczestnicy realizują swój projekt. Eksperymentują z programem, kierunkiem jazdy robota czy modyfikowaniem jego elementów tak, by uzyskać jak najciekawsze wzory. Mogą także wspólnie stworzyć wzory na szarym papierze rozłożonym na podłodze. W ten sposób powstanie dzieło sztuki w wykonaniu robotów. - Podsumowanie 10 minut
Uczestnicy prezentują swoje projekty (roboty oraz kartki pocztowe) i omawiają je. Prowadzący zwraca uwagę na rozwiązania techniczne robotów i ich formy
PRZYKŁADOWE MATERIAŁY INFORMACYJNE DLA PROWADZĄCEGO
wariograf:
https://www.focus.pl/artykul/jak-dziala-wykrywacz-klamstw-sa-ludzie-ktorzy-potrafia-go-oszukac
https://pl.wikipedia.org/wiki/Wariograf
maszyna rysująca linie
PRZYKŁADOWE ROZWIĄZANIA KONSTRUKCYJNE
Komentarze