Scenariusz zajęć z wykorzystaniem zestawu LEGO® Education SPIKE™ Prime
Wiek uczestników: klasa 4 - 5
Liczba uczestników: klasa/grupa
Czas trwania zajęć: 90 min
Autor: Sylwia Mielczarek
Link do strony placówki: https://sp36tychy.pl/
INFORMACJE OGÓLNE
Cele ogólne:
- umiejętności matematyczne (dostrzeganie prawidłowości)
- umiejętności informatyczne(budowanie warunków, pętli z powtórzeniami)
Cele szczegółowe:
- rozpoznawanie kątów
- mierzenie kątów
- nazywanie kątów
- pojęcie stopnia
Czego potrzebujesz:
- zestaw LEGO® Education SPIKE™ Prime - po jednym na 3-4 osobową grupę
- karta z kątomierzem 360 stopni (podwójna podziałka)
PRZEBIEG ZAJĘĆ
- Zaangażowanie – 10 minut
Zadajemy uczniom pytania:
● Co to jest kąt?
● Gdzie w otoczeniu są kąty?
● Czy do kąta da się wejść?
● Czym można zmierzyć kąt?
● W jakich jednostkach mierzy się kąty? - Poszukiwanie - 20 min
Wykonujemy ramię (skrzydło), które będzie się obracało o zadany kąt:
● konstruujemy prototyp
● doświadczamy różnicę między blokiem ustawiania na konkretnej pozycji kąta a blokiem wykonującym obrót o dany kąt lub 360 stopni
● budujemy schemat prezentujący obrót o 90 stopni, wyjaśniając że tak nazywa się kąt prosty
● rozbudowujemy skrypt dodając powtórzenie (90 stopni - 0 stopni)
- Wyjaśnianie - 20 min:
Tworzymy skrypt, który będzie prezentował kolejne wielokrotności kąta: 180, 45, 20, 10 - Rozwijanie - 30 min:
Uczniowie poszukują innych możliwych rozwiązań, sprawdzają możliwości stworzonego modelu, ulepszają go.
Tworzymy projekt wiatraka reagującego na siłę wiatru: dokładamy czujnik kolorów.
Konstrukcje mogą przyjmować różne postacie w zależności od kreatywności grupy.
Skrypt wykonujemy wspólnie, każda grupa może go edytować.
Zabawa w wiatrak: dodajemy reakcje na kolory:
a) zielony - pogoda prawie bezwietrzna
b) żółty - średni wiatr
c) czerwony - bardzo wietrznie
Uwaga: podyskutujmy jak wyglądają wiatraki, do czego służą, w jakim kierunku się kręcą, (korelacja z przyrodą, mowa o środowisku przemysłowym, ekologia). - Ewaluacja - 10 min
Karta pracy z okręgami, na której uczniowie mają oszacować i zamalować kąt o podanej wartości .
DODATKOWO
Przykładowe rozwiązania konstrukcyjne:
Przykładowe materiały dla prowadzącego:
Komentarze