fbpx

Wielkość czcionki:

  • A
  • A
  • A

Kontrast strony:

  • A
  • A
  • A

AKCES Edukacja na portalach społecznościowych

4 kąty a kot piąty :)

Scenariusz zajęć z wykorzystaniem zestawu LEGO® Education SPIKE™ Prime

 

Wiek uczestników: klasa 4 - 5
Liczba uczestników: klasa/grupa 
Czas trwania zajęć: 90 min
Autor: Sylwia Mielczarek
Link do strony placówki: https://sp36tychy.pl/

 

INFORMACJE OGÓLNE

Cele ogólne:

  • umiejętności matematyczne (dostrzeganie prawidłowości)
  • umiejętności informatyczne(budowanie warunków, pętli z powtórzeniami)

Cele szczegółowe:

  • rozpoznawanie kątów
  • mierzenie kątów
  • nazywanie kątów
  • pojęcie stopnia

Czego potrzebujesz:

  • zestaw LEGO® Education SPIKE™ Prime - po jednym na 3-4 osobową grupę
  • karta z kątomierzem 360 stopni (podwójna podziałka)

 

PRZEBIEG ZAJĘĆ

 

  • Zaangażowanie – 10 minut
    Zadajemy uczniom pytania:
    ● Co to jest kąt?
    ● Gdzie w otoczeniu są kąty?
    ● Czy do kąta da się wejść?
    ● Czym można zmierzyć kąt?
    ● W jakich jednostkach mierzy się kąty?

  • Poszukiwanie - 20 min
    Wykonujemy ramię (skrzydło), które będzie się obracało o zadany kąt:
    ● konstruujemy prototyp
    ● doświadczamy różnicę między blokiem ustawiania na konkretnej pozycji kąta a blokiem wykonującym obrót o dany kąt lub 360 stopni
    ● budujemy schemat prezentujący obrót o 90 stopni, wyjaśniając że tak nazywa się kąt prosty
    ● rozbudowujemy skrypt dodając powtórzenie (90 stopni - 0 stopni)

    scenariusz kąty program 1 SPIKE
  • Wyjaśnianie - 20 min:
    Tworzymy skrypt, który będzie prezentował kolejne wielokrotności kąta: 180, 45, 20, 10 
    scenariusz kąty skrypt 2 SPIKE
  • Rozwijanie - 30 min:
    Uczniowie poszukują innych możliwych rozwiązań, sprawdzają możliwości stworzonego modelu, ulepszają go.
    Tworzymy projekt wiatraka reagującego na siłę wiatru: dokładamy czujnik kolorów.
    Konstrukcje mogą przyjmować różne postacie w zależności od kreatywności grupy.
    Skrypt wykonujemy wspólnie, każda grupa może go edytować.
    Zabawa w wiatrak: dodajemy reakcje na kolory:
    a) zielony - pogoda prawie bezwietrzna
    b) żółty - średni wiatr
    c) czerwony - bardzo wietrznie

    Uwaga: podyskutujmy jak wyglądają wiatraki, do czego służą, w jakim kierunku się kręcą, (korelacja z przyrodą, mowa o środowisku przemysłowym, ekologia).
    scenariusz kąty skrypt 3 SPIKE
  • Ewaluacja - 10 min

Karta pracy z okręgami, na której uczniowie mają oszacować i zamalować kąt o podanej wartości .

 scenariusz kąty okrąg SPIKE

 

DODATKOWO

 Przykładowe rozwiązania konstrukcyjne:

scenariusz kąty wiatrak SPIKE

Przykładowe materiały dla prowadzącego:






Newsletter

Zapisz się już teraz