Scenariusz zajęć z wykorzystaniem zestawu LEGO® Education StoryTales
Wiek uczestników: 4 - 6 lat
Liczba uczestników: 20 osób
Czas trwania zajęć: ok. 90 minut
Autor: Iga Malik
CELE OGÓLNE
Celem zajęć jest rozwijanie kompetencji w zakresie nauk:
- humanistycznych
- informatycznych
- przyrodniczych
Powyższe cele realizowane są poprzez:
- kreowanie historii i wizualizowanie ich używając klocków,
- pracę technikami takimi jak burza mózgów, prezentacja projektów przygotowanych w domu, tworzenie dokumentacji prac własnych na zajęciach i w domu,
- pracę indywidualną i w grupach.
Podczas zajęć uczestnicy:
- rozwijają kompetencje lingwistyczne,
- poznają różne formy konstruowania wypowiedzi ustnych i pisemnych,
- poszerzają wiedzę z zakresu gramatyki i ortografi i,
- rozwijają i doskonalą umiejętność myślenia logicznego i przyczynowo –skutkowego,
- trenują kreatywność, wyobraźnię przestrzenną,
- doskonalą umiejętności pracy zespołowej,
- ćwiczą umiejętności komunikacyjne, pracują nad inteligencją emocjonalną,
- kształtują i pielęgnują postawę pomocy innym,
- poznają i stosują zasady gry fair-play,
- budują poczucie wiary we własne możliwości,
- doskonalą umiejętności organizacji pracy i dbania o ład na stanowisku pracy.
CELE SZCZEGÓŁOWE
Uczestnicy:
- znają wybrane baśnie braci Grimm,
- potrafią odtworzyć przebieg wydarzeń w wybranych baśniach,
- kreują własne zakończenia dla wybranych baśni.
NAJWAŻNIEJSZE POJĘCIA
- baśń,
- autor,
- morał,
- dobro,
- zło,
- przebieg wydarzeń.
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
- WSTĘP 10 minut
Prowadzący rozmawia z dziećmi na temat ich ulubionych baśni. Pyta, czy znają ich autorów.
• Prezentuje dzieciom wybrane baśnie braci Grimm („Czerwony kapturek”, „Kopciuszek”, „Królewna Śnieżka”, „Jaś i Małgosia”, „Śpiąca królewna”, „Roszpunka”). Prezentacja może odbywać się np. poprzez wyświetlenie na tablicy multimedialnej bądź pokazanie ilustracji z książki, demonstrację fragmentów filmów animowanych, prezentację charakterystycznych przedmiotów dla danej baśni itp.
• Jeśli czas pozwoli można odczytać wybrane baśnie (przykładowe zdjęcia i baśnie w materiałach dla prowadzącego).
• Rozmawia z uczestnikami o morałach zawartych w każdej z wybranych baśni. - BUDOWANIE(30 minut):
• Uczestnicy w pięcioosobowych grupach odtwarzają wybraną baśń.
• Na każdej płytce budują jedną część historii tak, by po połączeniu wszystkich zbudowane fragmenty utworzyły spójną całość. Prezentują swoje historie całej grupie.
3. PRZEMYŚLENIE(10 minut):
• Prowadzący rozmawia z uczestnikami o tym, gdzie według nich pojawia siędobro a gdzie zło w każdej z wybranych baśni.
• Uczestnicy mają za zadanie zmienić jedną (lub więcej rzeczy) w tej historii tak,by baśń nabrała nowego charakteru.
4. PRZEBUDOWANIE/PODSUMOWANIE(25 minut):
• Uczestnicy przebudowują swoje płytki (bądź jedną płytkę), po czym prezentują swoje poprawione historie.
PODSUMOWANIE (15 minut)
Uczestnicy prezentują i omawiają swoje projekty. Prowadzący dopytujeczy w związku ze zmianami zmienił się charakter historii czy może bohaterowie. Czy mogliby przedstawić swój morał? A może pozostał niezmieniony?
PRZYKŁADOWE MATERIAŁY INFORMACYJNE DLA PROWADZĄCEGO
https://pl.wikipedia.org/wiki/Ba%C5%9Bnie_braci_Grimm
https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/czerwony-kapturek/
Komentarze