Scenariusz zajęć z wykorzystaniem zestawu LEGO® Education StoryStarter
Wiek uczestników: 8–10 lat
Liczba uczestników: 20 osób
Czas trwania zajęć: 90 minut
Autor: Iga Malik
CELE OGÓLNE
Celem zajęć jest rozwijanie kompetencji w zakresie nauk:
- humanistycznych,
- informatycznych,
- przyrodniczych.
Powyższe cele realizowane są poprzez:
- kreowanie historii i wizualizowanie ich przy użyciu klocków,
- pracę technikami takimi jak burza mózgów, prezentacja projektów przygotowanychw domu, tworzenie dokumentacji prac własnych na zajęciach i w domu,
- pracę z komputerem,
- korzystanie ze środków multimedialnych (tablica multimedialna, oprogramowanieWeDo™ 2.0, filmy instruktażowe i inne),
- pracę indywidualną i w grupach.
Podczas zajęć uczestnicy:
- rozwijają kompetencje lingwistyczne,
- poznają różne formy konstruowania wypowiedzi ustnych i pisemnych,
- poszerzają wiedzę z zakresu gramatyki i ortografii,
- rozwijają i doskonalą umiejętność myślenia logicznego i przyczynowo –skutkowego,
- trenują kreatywność, wyobraźnię przestrzenną,
- doskonalą umiejętności pracy zespołowej,
- uczą się współpracy,
- kształtują postawę twórczą skłaniającą do refleksji i własnych pomysłów na konstruowanie i programowanie robotów przy użyciu dostępnych narzędzi,
- ćwiczą umiejętności komunikacyjne,
- pracują nad inteligencją emocjonalną,
- ćwiczą umiejętności komunikacyjne,
- pracują nad inteligencją emocjonalną,
- kształtują i pielęgnują postawę pomocy innym,
- poznają i stosują zasady gry fair-play,
- budują poczucie wiary we własne możliwości,
- doskonalą umiejętności organizacji pracy i dbania o ład na stanowisku pracy.
CELE SZCZEGÓŁOWE
Uczestnicy:
- utrwalają wiedzę dotyczącą poznanych części mowy,
- potrafią wymieniać przykłady każdej z omawianych części mowy,
- tworzą własne historie tak, by zawierały podstawowe elementy (bohaterów,miejsca wydarzeń, logiczny ciąg wydarzeń ułożony w całość z zachowaniemwstępu, rozwinięcia i zakończenia itp.).
NAJWAŻNIEJSZE POJĘCIA
- części mowy,
- rzeczownik,
- przymiotnik
- czasownik,
- przysłówek.
PRZEBIEG ZAJĘĆ
- Zacznij– 15 minut
• Prowadzący pyta uczestników, jakie dotąd poznali części mowy. Zapisujete części mowy na tablicy razem z pytaniami, na jakie odpowiadają (rzeczownik– kto? co?, przymiotnik – jaki? jaka? jakie? – czasownik – co robi?). Każda z części mowy otrzymuje swój numer (może być ich więcej, np. można dodać przysłówek).
• Uczestnicy po kolei losują z woreczka karteczki z cyframi od jednego do trzech (lub więcej, jeśli mamy więcej części mowy). Po wylosowaniu mają podać słowo będące wylosowaną częścią mowy (np. 1 – rzeczownik – uczestnik mówi: piłka). Pozostali uczestnicy mogą reagować, jeśli ktoś się pomyli i podpowiedzieć poprawną część mowy, jeśli zajdzie taka potrzeba. - Zbuduj – 15 minut
Prowadzący podaje temat, który ma zostać zbudowany przez każdą pięcioosobową grupę. Może być wspólny dla wszystkich grup lub każda z grup może mieć inny, np. plaża, zoo, zamek, plac zabaw itp.
Uczestnicy budują wspólnie na jednej płytce konstrukcję odpowiadającą wybranemu tematowi. - Zastanów się – 15 minut
Uczestnicy wypełniają tabelkę (przykładowa w materiałach dla prowadzącego) wprowadzając do niej jak najwięcej części mowy z każdej grupy. Słowa wpisywanedo tabeli mają być takimi, którymi można opisać ich konstrukcję. Mają pasowaćdo wybranego tematu. - Zastosuj – 35 minut
Uczestnicy budują w dowolny sposób historię tak, by opowiadając ją wykorzystać jak najwięcej części mowy wypisanych w tabelce. Mogą zrobić to na kartkach lub używając oprogramowania. - Podsumowanie - 10 minut
Uczestnicy prezentują i omawiają swoje projekty. Prowadzący sprawdza poprawność wpisu słów do tabeli oraz odznacza te, które pojawiły się w historii każdej grupy uczestników.
Komentarze