Scenariusz zajęć z wykorzystaniem zestawu LEGO® Education Maszyny Proste DUPLO® i LEGO® Education Zbuduj Emocje
Scenariusz stworzony w ramach programu Ambasador Przyjaznej Edukacji.
Autor: Joanna Zdanowicz, Marzena Pieczyńska
Nazwa placówki: Przedszkole nr 150 “Baśniowy Dom”
Link do strony placówki: https://p150poznan.szkolnastrona.pl/
Poziom edukacyjny: grupa dzieci 6-letnich
Liczba uczestników: 25
Czas trwania zajęć: 40 min
INFORMACJE OGÓLNE
Cele ogólne:
- rozwijanie umiejętności współpracy w grupie;
- rozwijanie inwencji twórczej i wyobraźni;
- zapoznanie dzieci ze zjawiskiem pływania i tonięcia ciał;
- wzbogacanie słownika technicznego;
- nauka wyciągania wniosków na podstawie zaobserwowanych zjawisk.
Cele szczegółowe:
- potrafi zbudować prosty model statku;
- wie, że niektóre ciała utrzymują się na wodzie, a niektóre toną;
- tłumaczy, jak statki utrzymują się na wodzie i jak są napędzane;
- wyciąga logiczne wnioski z przeprowadzonych doświadczeń;
- trenuje umiejętność pracy zespołowej.
Czego potrzebujesz:
- mały kwadratowy klocek,
- duży płaski klocek,
- kamień,
- nakrętka,
- kawałek styropianu,
- metalowy klucz,
- piórko,
- ołówek,
- guzik,
- liść,
- kolorowy patyczek,
- skorupka od orzecha,
- balon,
- korytko z wodą,
- Zestaw Lego „Maszyny Proste”
- Zestaw Lego „Emocje”,
- sprzęt do odtworzenia filmiku.
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
- Zaangażowanie - 5 minut:
- Przywitanie – „Fala”
Nauczyciel prosi dzieci aby ustawiły w kole. Robimy „falę”, unosząc po kolei ręce do góry. Dzieci robią kilka okrążeń, zmieniając kierunek po pełnym okrążeniu. Nauczyciel prosi dzieci by usiadły. - Burza mózgów – „Jak to się dzieję, że żaglówka i statek płyną?”
Odtwarzamy dzieciom krótki film, przedstawiający płynącą żaglówkę. Zadajemy dzieciom pytanie: „Jak to się dzieje, że żaglówka płynie?”. Odpowiedzi zapisujemy na tablicy w formie mapy myśli.
- Przywitanie – „Fala”
- Poszukiwanie - 15 min:
- Zabawa badawcza - „Co pływa, a co tonie”
Dzieci siedzą w kole, nauczyciel prezentuje przyniesione przedmioty. Dzieci wrzucają przedmioty do miski, obserwują i opisują zachowanie przedmiotów. Zastanawiają się, co powoduje utrzymanie się przedmiotów na powierzchni wody i ich tonięcie. Podają wszystkie swoje pomysły. Nauczyciel zadaje pytania pomocnicze, np. ,,Dlaczego klucz tonie? Dlaczego balon i plastikowy klocek nie tonie?".
Po wykonaniu doświadczenia, dzieci wymieniają przedmioty, które pływały po wodzie, czyli: ołówek, drewniany klocek, plastikowy klocek, piłeczka pingpongowa, kawałek styropianu i z jakich surowców zostały wykonane: drewno, plastik, styropian.
Następnie nauczycielka prosi dziecko o wrzucenie kulki z plasteliny - dzieci obserwują co się z nią dzieje, a następnie tę samą plastelinę rozpłaszcza (tworzy z niej łódkę) i kładzie na wodzie - plastelina nie tonie. Następnie sprawdzają czy trzeba ostrożnie wkładać spodeczek z plasteliny, czy można włożyć go pionowo.
Dzieci dochodzą do wniosku, że toną przedmioty ciężkie, pełne w środku. Pływają lekkie i wypełnione powietrzem. Utrzymanie się przedmiotu na powierzchni wody zależy również od materiału, z jakiego jest wykonany i od jego kształtu. Dowiadują się też, że należy ostrożnie kłaść przedmioty na powierzchnię wody, aby nie zatonęły. - Budujemy modele statków
Dzieci tworzą własne konstrukcje statków lub żaglówek. Wykorzystują w tym celu zestaw Lego Maszyny Proste. Dzielimy grupę na zespoły trzyosobowe. Przedstawiamy dzieciom różne modele statków: katamaran, tratwę, żaglówkę i kontenerowiec. Dzieci wybierają jaki model statku zbudują.
- Zabawa badawcza - „Co pływa, a co tonie”
- Wyjaśnienie - 10 min:
- Sprawdzamy, czy statki pływają
Po skończonej pracy, każda grupa prezentuje swój model statku, podchodzi do korytka wypełnionego wodą i sprawdza, czy statek utrzyma się na wodzie. Jeśli tak, może nadać mu imię.
- Sprawdzamy, czy statki pływają
- Rozwijanie - 5 min:
Jeśli któryś statek nie utrzymuje się na wodzie, autorzy sprawdzają, dlaczego zatonął i poprawiają konstrukcje. Sprawdzamy jaką rolę w napędzaniu statku odgrywa wiatr – napędzamy statki siłą wiatry (dmuchamy i wachlujemy na nie) - Ewaluacja - 5 min:
Podsumowujemy zajęcia.
Dzieci opowiadają jakie cechy budowy statków umożliwiają im pływanie.
Dzieci budują postacie z minką odpowiadającą stopniowi swojego zadowolenia z zajęć - zadowoloną, obojętną i smutną.
DODATKOWO
Przykładowe materiały dla prowadzącego:
Link do przykładowego filmiku o żaglówce
Komentarze