Scenariusz zajęć z wykorzystaniem zestawu LEGO® Education WeDo 2.0 i środowiska programistycznego Scratch 3.0
Wiek uczestników: 8-9 lat
Liczba uczestników: do 14 osób
Czas trwania zajęć: 90 min
Autor: RoboCamp
Link do strony placówki: www.robocamp.pl
INFORMACJE OGÓLNE
Cele ogólne:
-
Charakterystyka ssaków naczelnych, budowa i programowanie modelu goryla z zestawu LEGO Education WeDo 2.0.
Cele szczegółowe:
Uczniowie:
- Na przykładzie goryla poznają charakterystykę, występowanie i zagrożenia dla zwierząt z rzędu ssaków naczelnych,
- Rozwijają umiejętności motoryczne oraz komunikacji i współpracy w grupie budując goryla z zestawu LEGO® Education WeDo 2.0,
- Rozwijają kompetencje techniczne poznając budowę i działanie mechanizmu korbowego oraz przekładni stożkowej,
- Zgłębiają tajniki myślenia komputacyjnego tworząc program dla robota oraz i wykorzystują w praktyce pętlę programową,
- Rozwijają kreatywność rozwiązując zadania dodatkowe.
Czego potrzebujesz:
- Zestaw LEGO Education WeDo 2.0,
- środowisko programistyczne Scratch 3.0 z rozszerzeniem WeDo i aplikacją Scratch Link,
- opcjonalnie kredki i papier
PRZEBIEG ZAJĘĆ
- Zobacz (10 min)
Wprowadzenie do tematu lekcji. Prowadzący omawia z grupą zagadnienia związane z gorylami.
Przykładowe pytania do dyskusji:
- Czym wyróżniają się ssaki naczelne?
- Jakie cechy upodobniają goryle do ludzi?
- Kto głównie odpowiada za niską liczebność goryli?
- Jakie ludzkie choroby mogą zagrażać gorylom?
- Co wyjątkowego potrafiła gorylica Koko?
- Zbuduj (20-30 min):
Budowanie robota. Prowadzący udostępnia uczniom instrukcję budowania robota na filmie. Uczniowie budują model goryla w oparciu o instrukcję krok po kroku.
- Zbadaj:
Korzystając z materiałów z zakładki Zbadaj interaktywnego scenariusza lekcji na platformie RoboCamp, prowadzący omawia z grupą działanie zbudowanych robotów.
Przykładowe pytania do dyskusji:
- Jak powinien działać zbudowany model?
- Jakie zadanie ma czujnik wychylenia zamontowany w gałęzi z bananami?
- Dzięki czemu głowa goryla może się swobodnie obracać?
- Za co odpowiada mechanizm korbowy?
- Gdzie zamontowano przekładnie stożkową?
- Zaprogramuj (30-40 min):
Programowanie robota. Prowadzący omawia z grupą, w jaki sposób zaprogramować robota. Celem programu jest włączenie silnika odpowiedzialnego za ruch na 2 sekundy po potrząśnięciu czujnikiem wychylenia zamontowanym w gałęzi. Następnie uczniowie programują roboty przy swoich stanowiskach pracy.
Przykładowe pytania do dyskusji:
- Po spełnieniu jakiego warunku silnik zostanie włączony?
- Jak długo włączony będzie silnik?
- Dlaczego zastosowano pętlę programową?
- Czy można odwrócić kierunek silnika i co się wtedy stanie?
- Zagraj - 10 min
Zabawa robotem. Uczniowie testują działanie robota i eksperymentują modyfikując jego konstrukcję lub program. Alternatywnie uczniowie mogą stworzyć sprawozdanie z zajęć w formie wideo bloga, w którym opiszą działanie robota i opowiedzą o najważniejszych zagadnieniach poruszanych w trakcie pracy nad projektem, takich jak: ssaki naczelne, goryl, przekładnia stożkowa, mechanizm korbowy, czujnik wychylenia, pętla programowa.
DODATKOWO
Podpowiedzi:
Proces budowy robota przebiega sprawniej jeśli dzieci korzystają z proponowanego przez producenta systemu sortowania klocków i pracują w parach.
Czas rozkładania konstrukcji pod koniec zajęć warto wykorzystać na powtórzenie najważniejszych pojęć poznanych na zajęciach.
Dodatkowe informacje o łączeniu WeDo ze Scretchem na blogu RoboCamp
Przykładowe rozwiązania konstrukcyjne:
Komentarze