Scenariusz zajęć z wykorzystaniem zestawu LEGO® Education SPIKE™ Prime
Wiek uczestników: klasa 6-8
Liczba uczestników: klasa/grupa
Czas trwania zajęć: 90 min
Autorka: Sylwia Milczarek
Link do strony placówki: https://sp36tychy.pl/
INFORMACJE OGÓLNE
Cele ogólne:
- kompetencje informatyczne (iteracja, powtórzenia, programowanie)
Cele szczegółowe:
- definicja iteracji
- iteracja jako powtórzenie tej samej czynności
- iteracja jako powtarzanie tej samej czynności do momentu spełnienia określonego warunku
Czego potrzebujesz:
- zestaw LEGO® Education SPIKE™ Prime - po jednym na 3-4 osobową grupę
- instrukcja budowy helikoptera
- taśma malarska lub duży arkusz papieru i pisak
PRZEBIEG ZAJĘĆ
- Zaangażowanie – 10 minut
Zadajemy pytania uczniom:
● Polecenie “powtórz”, kiedy najczęściej je słyszysz, kiedy je wypowiadasz i do kogo?
● Wykonaj czynność “Klaśnij 5 razy”
● Wykonaj czynność “Klaskaj tak długo, aż nie podniosę ręki”
● Wykonaj czynność “Klaśnij 10 razy, jeśli podniosę rękę, kucnij dwa razy”
Iteracja - powtórzenie określoną ilość razy
- Poszukiwanie - 25 min.
- Wykonujemy model helikoptera zgodnie z instrukcją (instrukcja w załączniku)
- Budujemy schemat, którego zadaniem jest pokazanie jak startuje śmigło helikoptera - iteracja - powtarzamy czynność określoną ilość razy. W projekcie wykorzystane są bloki z ROZSZERZENIA "Silniki - więcej" ("More Motors").
- Wyjaśnianie - 5 min:
Tworzymy skrypt, który będzie będzie pokazywał, w jaki sposób śmigło helikoptera wyhamowuje. Uczeń samodzielnie dokłada bloki - wykorzystuje ten sam schemat, zmniejszając zmienną obrotu.
Iteracja - powtarzanie instrukcji do momentu spełnienia warunku
- Poszukiwanie - 15 min:
Budujemy algorytm poruszania się helikoptera: helikopter porusza się do momentu zatrzymania śmigła - rozbudowujemy pierwszy skrypt i uzupełniamy o ruch kół. - Wyjaśnianie - 15 min
Modyfikacja skryptu, propozycje:
- poruszam się do momentu, aż minie 10 sekund,
- poruszam się do momentu, aż widzę czerwone światło (potrzeba dołożenia
czujnika koloru),
- poruszam się do momentu wylosowania przez komputer liczby 6 z zakresu od 1
do 10,
- itp. (pomysły uczniów). - Rozwijanie - 15 min:
Prosimy uczniów o modyfikację projektu (drogi poruszania się pojazdu). Wyznaczamy na podłodze (za pomocą taśmy malarskiej) drogę, która ma elementy powtórzeń np.:
- duże koło z mniejszymi kółkami,
- rotacyjne skręty lewo, prawo,
- ruch po łamanej.
Uczniowie budują konkretny algorytm dostosowując ruch pojazdu do wyznaczonej ścieżki, stosując iterację. - Ewaluacja - 5 min
Pytania kontrolne, można wykonać quiz (np.Quizizz)
Pytanie 1:
Iteracja polega na:
a) wykonywaniu czynności w danej kolejności
b) wielokrotnym powtarzaniu czynności
c) wykonaniu czynności po spełnieniu warunku
Pytanie 2:
Ile razy zostanie wyświetlony napis "Cześć" :
a) 0
b) 10
c) 20
Pytanie 3:
Ile razy zostanie wyświetlony napis "Cześć":
a) 3
b) 4
c) 5
DODATKOWO
Przykładowe rozwiązania konstrukcyjne:
Przykładowe materiały dla prowadzącego:
Instrukcja budowy helikoptera
Rewelacja