Scenariusz zajęć z wykorzystaniem zestawu LEGO® Education Coding Express
Wiek uczestników: 3–5 lat
Liczba uczestników: 1–4 osób
Czas trwania zajęć: 50 minut
Autor: LEGO®Education
CELE KSZTAŁCENIA
W trakcie tych zajęć dzieci będą:
- rozpoznawać i rozumieć różne emocje,
- podejmować się nowych zadań, działać w celu kreatywnego rozwiązywania problemów,
- korzystać z rozmaitych środków komunikacji, kreatywnie wyrażać swoje myśli, emocje oraz pomysły,
- tworzyć historie oraz dzieła sztuki posługując się wyobraźnią oraz dostępnymi materiałami,
- rozpoznawać różne dźwięki zwierząt,
- komponować prostą melodię, korzystając z narzędzi cyfrowych,
- poprzez aplikację zmieniać działanie płytek funkcyjnych.
NAJWAŻNIEJSZE POJĘCIA
- odgłosy zwierząt,
- komponować,
- koncert,
- melodia,
- safari.
PRZEBIEG ZAJĘĆ
- ZACZNIJ(Kontakt – Connect) – 10 minut
Spytaj dzieci, czy znają różne odgłosy, jakie wydają zwierzęta. Poproś je, aby wydały niektóre z tych dźwięków. Wybierz piosenkę o zwierzętach, którą dzieci dobrze znająi zaśpiewajcie ją i/lub zatańczcie do niej.
Powiedz dzieciom, że autobus safari jest dziś pełen przedszkolaków. Wszystkie dzieci jadą autobusem na koncert w wykonaniu leśnych zwierząt! Czy chcielibyście do nich dołączyć i poznać wszystkie śpiewające zwierzęta? - ZBUDUJ (Konstruowanie – Construct) – 10 minut
Zbudujcie autobus safari i tor kolejowy (zalecamy tor w kształcie pętli). A teraz poeksperymentujcie z aplikacją. Postaw autobus safari na torze i pozwól dzieciom wypróbować w aplikacji różne funkcje każdego z przycisków. Umieść na torze po jednej płytce funkcyjnej każdego koloru. Poproś dzieci, aby po kolei kierowały autobusem, korzystając z aplikacji. Co się dzieje, gdy autobus przejeżdża po poszczególnych płytkach funkcyjnych? - ZASTANÓW SIĘ (Kontemplacja – Contemplate) – 10 minut
Porozmawiaj z dziećmi o dźwiękach, które właśnie usłyszały. Zadaj takie pytania jak: Co usłyszeliście, gdy autobus przejeżdżał przez płytki funkcyjne? Czy znaliście te odgłosy zwierząt? Jakie zwierzęta słyszeliście? (Poproś dzieci, aby zbudowały zwierzęta, które wymieniły). Poproś dzieci, aby umieściły każde zwierzę przy odpowiadającej mu płytce funkcyjnej. Skorzystajcie z aplikacji, aby sprawdzić, czy zbudowane przez dziecizwierzęta odpowiadają zasłyszanym dźwiękom. - ZASTOSUJ (Kontynuacja – Continue) – 15 minut
A teraz stwórzcie własny koncert zwierząt! Poproś dzieci, aby umieściły płytki funkcyjne na torze w dowolnej kolejności i skomponowały własną muzykę! Porozmawiaj z dziećmi na temat ich utworu muzycznego. Spytaj je, co chciałyby wyrazić swoją muzyką (np. szczęście,podekscytowanie, ładną pogodę). Zachęć dzieci, aby zaśpiewały i zatańczyłydo własnego utworu muzycznego. Pluszowe zwierzęta lub podobne zabawki mogą im posłużyć za rekwizyty.
WIĘCEJ POMYSŁÓW
Przedstawiony przez nas format zajęć można zastosować, wykorzystując dostępne w aplikacji aktywności z zespołem muzycznym. W czasie rozmowy na etapie zaangażowania wspomnij o różnych instrumentach. Dzięki temu dzieci poznają jeszcze więcej ciekawych dźwięków. Aby stworzyć nieco trudniejsze zajęcia, skorzystaj z piosenki „Panie Janie”.
- Sprawdźcie z dziećmi melodię każdej płytki funkcyjnej.
- Poukładajcie płytki funkcyjne we właściwej kolejności tak, aby pasowały do piosenki.
- Skomponujcie nową piosenkę, przestawiając płytki funkcyjne
Komentarze