Scenariusz zajęć z wykorzystaniem zestawu LEGO® Education WeDo 2.0
Na szczęście!
Wiek uczestników: 6-9 lat
Liczba uczestników: 12 osób
Czas trwania zajęć: 90 minut
Autor: Iga Malik
CELE OGÓLNE
Celem zajęć jest rozwijanie kompetencji w zakresie nauk:
- matematycznych,
- naukowo-technicznych,
- informatycznych,
- przyrodniczych.
Powyższe cele realizowane są poprzez:
- pracę z komputerem,
- konstruowanie z klocków według instrukcji i własnych pomysłów,
- programowanie skonstruowanych robotów według instrukcji i własnego pomysłu,
- przebudowywanie projektów tak, by pełniły inne funkcje,
- szukanie korelacji działania projektów z otaczającym nas światem (burza mózgów,prezentacja projektów przygotowanych w domu, prowadzenie kart obserwacji projektu na zajęciach i w domu),
- korzystanie ze środków multimedialnych (tablica multimedialna, oprogramowanie WeDo™ 2.0, filmy instruktażowe i inne),
- pracę indywidualną i w grupach.
Podczas zajęć uczestnicy:
- poznają podstawy konstruowania i programowania,
- trenują kreatywność, wyobraźnię przestrzenną,
- doskonalą umiejętności pracy zespołowej,
- uczą się współpracy,
- rozwijają i doskonalą umiejętność myślenia logicznego i przyczynowo –skutkowego,
- kształtują postawę twórczą skłaniającą do refleksji i własnych pomysłówna konstruowanie i programowanie robotów przy użyciu dostępnych narzędzi,
- ćwiczą umiejętności komunikacyjne,
- pracują nad inteligencją emocjonalną,
- ćwiczą umiejętności komunikacyjne,
- pracują nad inteligencją emocjonalną,
- kształtują i pielęgnują postawę pomocy innym,
- poznają i stosują zasady gry fair-play,
- budują poczucie wiary we własne możliwości,
- doskonalą umiejętności organizacji pracy i dbania o ład na stanowisku pracy.
CELE SZCZEGÓŁOWE
Uczestnicy:
- wiedzą co to jest talizman,
- potrafią konstruować własne talizmany.
NAJWAŻNIEJSZE POJĘCIA
- talizman,
- pech,
- maneki-neko.
PRZEBIEG ZAJĘĆ
- WSTĘP (Kontakt – Connect) – 5 minut.
Prowadzący rozmawia z uczestnikami o szczęściu. Co według nich jest szczęściem,co możemy robić by być szczęśliwym/mieć więcej szczęścia. Pyta, czy wiedzą,co to jest talizman – jeśli nie, wyjaśnia pojęcie. Prezentuje różne talizmany (przykładowew materiałach dla prowadzącego) - BUDOWANIE (Konstruowanie – Construct) – 30 minut
Uczestnicy konstruują talizman na szczęście. Jeśli wykorzystali silnik lub/i czujniki także go programują. Mogą to zrobić w zespołach dwuosobowych bądź pojedynczo. Prezentują i omawiają swoje talizmany: czy zrobili je dla siebie czy dla kogoś,co oznaczają poszczególne części ich talizmanu. - PRZEMYŚLENIE (Kontemplacja – Contemplate) – 10 minut
Prowadzący prezentuje jeden z najpopularniejszych azjatyckich talizmanów – kotka machającego łapką (przykładowy w materiałach dla prowadzącego). Zadaniem uczestników jest skonstruowanie azjatyckiego talizmanu. - PRZEBUDOWANIE/PODSUMOWANIE (Kontynuacja – Continue) – 35 minut
Uczestnicy starsi konstruują i programują kotka machającego łapką wedługswojego pomysłu.
Uczestnicy młodsi budują i programują kotka machającego łapką według lub w oparciu o zdjęcia gotowego projektu (przykładowew materiałach dla prowadzącego). - PODSUMOWANIE – 10 minut
Uczestnicy prezentują i omawiają swoje projekty
PRZYKŁADOWE MATERIAŁY INFORMACYJNE DLA PROWADZĄCEGO
Maneki-neko:
http://www.kar-ma.pl/blog/maneki-neko-azjatycki-kot-szczescia.html
https://pl.wikipedia.org/wiki/Maneki-neko
https://japonia-online.pl/article/144
PRZYKŁADOWE ROZWIĄZANIA KONSTRUKCYJNE
PROGRAM
Komentarze