Scenariusz zajęć z wykorzystaniem zestawu LEGO® Education Zbuduj Emocje
Wiek uczestników: 3–6 lat
Liczba uczestników: 1–8 osób
Czas trwania zajęć: ok. 40 minut
Autor: Agnieszka Puk
Przedszkole nr 124 im. Wesołej Ludwiczki w Poznaniu
CELE KSZTAŁCENIA
Dzieci:
- rozpoznają oraz nazywają emocje takie jak: lęk, stres, strach, radość, szczęście, itp. - potrafią zobrazować wybraną emocję z użyciem konstrukcji tworzonej samodzielnie z klocków Lego®
- współpracują w niewielkich zespołach
- znają sposoby przywitania się mieszkańców różnych stron świata.
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
- ZACZNIJ:
- Powiedz dzieciom, że przeczytasz im historyjkę o dwójce przyjaciół, Martynce i Tomku, którzy przez dłuższy czas nie widzieli się, a którzy lada chwila mają się spotkać.
- Poproś, by dzieci uważnie wsłuchały się w opowieść i skupiły się na tym co czuli Martyna i Tomek
- Przeczytaj na głos następującą opowieść:
Długo wyczekiwana wiosna nareszcie nadeszła. Trawa się zazieleniła, na drzewach pojawiły się pierwsze liście oraz kolorowe kwiaty. Martyna od dawna czekała na ten czas. Od rana uśmiechała się pod nosem i nuciła piosenkę usłyszaną w radio, która tego samego ranka wpadła jej w ucho, kiedy jadła śniadanie. Właśnie dziś do jej rodzinnego miasta miał wrócić najlepszy przyjaciel Martynki – Tomek. Tomek razem ze swoimi rodzicami wyjechał blisko pół roku temu za granicę. Mama i tata Tomka dostali tam pracę i chłopiec razem z nimi musiał się przeprowadzić. Martynka długo nie mogła sobie poradzić z tym, że „straci” przyjaciela. Tomek obiecał Martynce, że za pół roku wróci do kraju i że na pewno będzie tak jak dawniej. Dziewczynka i chłopiec odliczali dni do spotkania, aż wreszcie nastał ten dzień.
– „Cześć Tyśka! Właśnie dojechaliśmy do domu. Widzimy się za chwilę w parku?” – zapytał Tomek przez telefon. Martynka poczuła dziwny skurcz w brzuchu oraz ciepło, które oblało jej policzki i jedyne co z siebie wykrztusiła to: „Jaaasneeee… zaraz będę!” Dziewczynka ubrała buty i czym prędzej pobiegła do parku…
- Możesz zadać dzieciom następujące pytania:
„Co wydarzyło się w usłyszanej chwilę temu historii?”
„Kim byli Tomek i Martynka?”
„Co czuła Martynka, kiedy Tomek wyjechał?”
„Jak czuła się Martynka dzisiejszego ranka?”
2. ZBUDUJ
Poproś swoich wychowanków, by zbudowali postaci dzieci z opowiadania (najlepiej w parach) oraz by zwrócili szczególną uwagę na emocje goszczące na twarzach Martyny i Tomka.
3. ZASTANÓW SIĘ
Poproś dzieci aby razem ze swoimi koleżankami i kolegami zaprezentowali zbudowane przez siebie postaci przyjaciół oraz by w swoim opisie wytłumaczyli pozostałym, skąd pomysł na daną postać. (Możesz zaproponować swoim wychowankom, jeśli sami tego nie zrobią, wejście w rolę postaci, tzn. opowiedzenie o niej, w taki sposób, jakby się nią było).
4. ZASTOSUJ
Poproś swoich wychowanków o odegranie scenki przywitania się dzieci z opowiadania, przygotowanie niezbędnej scenografii oraz zwrócenia uwagi na wyraz twarzy Martyny i Tomka i ich ewentualne gesty.
Po odegraniu przez dzieci scenki możesz zadać dzieciom następujące pytania:
- Co czuli Martyna i Tomek podczas przywitania?
- W jaki sposób się przywitali?
- Dlaczego Tomek wręczył Martynce kwiatka? (o ile dany rekwizyt został w scence wykorzystany)
- Jak Martyna i Tomek mogli się jeszcze przywitać?
LEGO JAKO INSPIRACJA DO DALSZEJ CZĘŚCI ZAJĘĆ:
Historię stworzoną przez dzieci możesz potraktować jako inspirację do dalszej części zajęć.
Skieruj ku dzieciom kolejne pytania:
- Czy znacie jakieś inne sposoby przywitania się?
- Czy wiecie, że istnieją inne sposoby przywitania się?
Wcześniej na wielkoformatowej mapie świata oznacz niewielkimi kopertami miejsca, o których razem z dziećmi będziecie rozmawiać. W każdej z kopert umieść opis sposobu przywitania się danej społeczności i/lub zdjęcie.
Odkrywajcie kolejne koperty poznając oraz testując na sobie sposoby na „dzień dobry” z różnych zakątków świata.
- Japonia
Powitanie ukłonem, który w zależności od sytuacji ma różną długość trwania i odmienny kąt pochylenia.
- Tajlandia
Powitanie tzw. gestem „wai”. Polega on na złożeniu razem dłoni, przyłożeniu ich do twarzy i pochyleniu lekko głowy.
- Francja
Powitanie poprzez delikatny pocałunek w policzek.
- Mongolia
Powitanie poprzez wręczenie długiego, jedwabnego szalika o nazwie „hada”.
- Nowa Zelandia
Tak zwane „hongi” – jednoczesne dotknięcie się czołami i nosami.
- Arabia Saudyjska
Powitanie słowami „Salam alejkum” oraz tzw. „nosowym pocałunkiem”, czyli zetknięcie się nosami i pocieranie ich koniuszkami o siebie.
- Malezja
Powitanie poprzez objęcie dłoni drugiej osoby, a następnie umieszczenie ich w pobliżu swojego serca.
- Nigeria
Powitanie (plemienia Kanouri) poprzez wymachiwanie pięściami wokół głowy i wypowiadanie słowa „Wooshay”.
- Indie
Powitanie poprzez wypowiadanie słowa „Namaste”, podnoszenie dłoni na wysokość klatki piersiowej i łączenie ich palcami ku górze.
- Grenlandia
Powitanie przez tzw. pocałunek nazywany „kunik”. Polega on na przyłożeniu ust do policzka drugiej osoby i wydmuchnięciu ciepłego powietrza.
- Tybet
Powitanie poprzez pokazanie drugiej osobie lekko wysuniętego języka.
- Grecja
Powitanie poprzez wzajemne klepanie się po plecach.
- Filipiny
Powitanie tzw. gestem “mano po” – przyłożenie dłoni drugiej osoby do jej własnego czoła.
- Kenia
Powitanie (plemienia Masajów) poprzez jak najwyższe skoki.
Komentarze