fbpx

Wielkość czcionki:

  • A
  • A
  • A

Kontrast strony:

  • A
  • A
  • A

AKCES Edukacja na portalach społecznościowych

Apteka św. Huberta

Wiatr

Scenariusz zajęć z wykorzystaniem zestawu LEGO® Education SPIKE™ Essential

 

Wiek uczestników: 6-10 lat
Liczba uczestników: klasa (2 osoby na 1 zestaw)
Czas trwania zajęć: 45-90 min
Autor: LEGO® Education

 

INFORMACJE OGÓLNE

Cele ogólne:

  • rozwój kompetencji przyrodniczych i technicznych
  • rozwój umiejętności logicznego myślenia i wyciągania wniosków
  • współpraca w parach

Cele szczegółowe:

  • opracowanie wiatraka, który jest w stanie zdmuchnąć kartki
  • rozumienie zasad ruchu powierza
  • pojęcie materii

Czego potrzebujesz:

 

WPROWADZENIE

 

UWAGA: Ta lekcja zawiera część A i część B. Obie części są ważne. Jeśli masz ograniczony czas, przejrzyj obie części, aby wybrać elementy, które odpowiadają potrzebom uczniów. 

Podczas tej lekcji uczniowie zbudują wachlarz lub wiatrak, korzystając z przykładowych obrazów jako inspiracji. Zachęć ich do zaprojektowania i zbudowania własnego pomysłu.

Podstawy fizyki:

Wiatr to poruszjące się powietrze. Powietrze, podobnie jak cała materia, składa się z elementów zbyt małych, aby je zobaczyć (zwróć uwagę, że uczniowie nie muszą wiedzieć o cząsteczkach ani rodzajach gazów, z których składa się powietrze).

Słownictwo kluczowe: materia, powietrze, cząsteczka.

Doświadczenie w budowaniu i programowaniu:

Na potrzeby tej lekcji możesz wykorzystać samouczek "Silniki" w menu "Rozpocznij" aplikacji SPIKE. Dodatkowo przydatnymi sekcjami mogą być bloki zdarzeń i czujników w menu.  

PRZEBIEG ZAJĘĆ

 Część 1 - 45 minut

 

  • Zaangażowanie  - 10 minut
    Scenariusz Wiatr zaangażowanie 1
    • Przedstaw główną bohaterkę opowieści i pierwsze wyzwanie:
      Maria zauważa, że kiedy otwiera okno, jej papiery rozlatują się po pokoju. Jak to się dzieje?
    • Poprowadź krótką dyskusję na temat lekcji
      Czym jest powietrze? Czy to tylko pusta przestrzeń? Jakie masz dowody z życia codziennego, że powietrze to nie tylko pusta przestrzeń? (Przykłady mogą być różne. Uczniowie mogą wspomnieć o pompowaniu balonów lub opon, wdechach i wydechach, odczuwaniu wiatru itp.)
  • Poszukiwanie - 25 minut
    • Zadaniem dzieci jest zbudowanie takiego modelu, który ruchem "skrzydeł" spowoduje powstanie lekkiego wiatru, który przewróci wieżę z papieru
    • Podczas pracy uczniów możesz udostępnić poniższe przykłady jako pomoc w budowaniu i programowaniu. Wyjaśnij, że obrazy przedstawiają jedną z możliwości, i zachęć do projektowania i budowania własnych modelów
    • Dzieci:
      • BUDUJĄ swoje modele wiatraka/ wachlarza
      • PROGRAMUJĄ modele
      • Przeprowadzają testy
      • Przebudowują i poprawiają swój program w razie potrzeby
    • Zachęć uczniów i uczennice do rozmowy o najbardziej efektywnych rodzajach łopatek wentylatora możliwych do zbudowania z klocków

      Przykładowe pomysły:

      wiatr scenariusz przykładowa konstrukcja 1wiatr scenariusz przykładowa konstrukcja 2wiatr scenariusz przykładowa konstrukcja 3


      wiatr scenariusz przykładowy program1
  • Wyjaśnianie - 10 minut
    Każda z par prezentuje swój wiatrak i jego działanie. Uczniowie dzielą się pomysłami i opisują:
    • jak ich model porusza cząsteczkami powietrza
    • jak przewraca wieżę bez dodykania jej

      Poproś uczniów, żeby zachowali swoje modele do dalszej części zajęć.

Część 2 - 45 minut

  •  Rozwijanie 

    • Karton lub inne materiały mogą być lepszym materiałem dla skrzydeł wiatraka niż klocki LEGO, bo mogą przesuwać większe ilości powietrza.
    • Dzieci przebudowują swoje modele używając różnych metariałów, testują ich skuteczność.
      wiatr scenariusz przykładowa konstrukcja 4
    • Zaproś dzieci do podzielenia się nowo zdobytą wiedzą i umiejętnościami:
      Co pomogło im ukończyć wyzwanie?
      Czego nauczyły się podczas zajęć?
    • Daj uczniom i uczennicom czas na posprzątanie stołów, posortowanie i oddanie zestawów
  • Ewaluacja - 5 minut
    Wspólnie z uczniami i uczennicami oceńcie jak się Wam pracowało na zajęciach, czy zadanie było ciekawe i czy trudno było je wykonać. Możesz wykorzystać kartę samooceny.

 

Newsletter

Zapisz się już teraz