Scenariusz zajęć z wykorzystaniem zestawu LEGO® Education SPIKE™ Essential
Wiek uczestników: 6-10 lat
Liczba uczestników: klasa (2 osoby na 1 zestaw)
Czas trwania zajęć: 45-90 min
Autor: LEGO® Education
INFORMACJE OGÓLNE
Cele ogólne:
- rozwój kompetencji przyrodniczych i technicznych
- rozwój umiejętności logicznego myślenia i wyciągania wniosków
- współpraca w parach
Cele szczegółowe:
- opracowanie wiatraka, który jest w stanie zdmuchnąć kartki
- rozumienie zasad ruchu powierza
- pojęcie materii
Czego potrzebujesz:
- zestaw LEGO® Education SPIKE™ Essential - 1 zestaw na parę uczniów
- Materiał dla uczniów i uczennic
- schemat wieży
- karta samooceny
WPROWADZENIE
UWAGA: Ta lekcja zawiera część A i część B. Obie części są ważne. Jeśli masz ograniczony czas, przejrzyj obie części, aby wybrać elementy, które odpowiadają potrzebom uczniów.
Podczas tej lekcji uczniowie zbudują wachlarz lub wiatrak, korzystając z przykładowych obrazów jako inspiracji. Zachęć ich do zaprojektowania i zbudowania własnego pomysłu.
Podstawy fizyki:
Wiatr to poruszjące się powietrze. Powietrze, podobnie jak cała materia, składa się z elementów zbyt małych, aby je zobaczyć (zwróć uwagę, że uczniowie nie muszą wiedzieć o cząsteczkach ani rodzajach gazów, z których składa się powietrze).
Słownictwo kluczowe: materia, powietrze, cząsteczka.
Doświadczenie w budowaniu i programowaniu:
Na potrzeby tej lekcji możesz wykorzystać samouczek "Silniki" w menu "Rozpocznij" aplikacji SPIKE. Dodatkowo przydatnymi sekcjami mogą być bloki zdarzeń i czujników w menu.
PRZEBIEG ZAJĘĆ
Część 1 - 45 minut
- Zaangażowanie - 10 minut
- Przedstaw główną bohaterkę opowieści i pierwsze wyzwanie:
Maria zauważa, że kiedy otwiera okno, jej papiery rozlatują się po pokoju. Jak to się dzieje? - Poprowadź krótką dyskusję na temat lekcji
Czym jest powietrze? Czy to tylko pusta przestrzeń? Jakie masz dowody z życia codziennego, że powietrze to nie tylko pusta przestrzeń? (Przykłady mogą być różne. Uczniowie mogą wspomnieć o pompowaniu balonów lub opon, wdechach i wydechach, odczuwaniu wiatru itp.)
- Przedstaw główną bohaterkę opowieści i pierwsze wyzwanie:
- Poszukiwanie - 25 minut
- Zadaniem dzieci jest zbudowanie takiego modelu, który ruchem "skrzydeł" spowoduje powstanie lekkiego wiatru, który przewróci wieżę z papieru
- Podczas pracy uczniów możesz udostępnić poniższe przykłady jako pomoc w budowaniu i programowaniu. Wyjaśnij, że obrazy przedstawiają jedną z możliwości, i zachęć do projektowania i budowania własnych modelów
- Dzieci:
- BUDUJĄ swoje modele wiatraka/ wachlarza
- PROGRAMUJĄ modele
- Przeprowadzają testy
- Przebudowują i poprawiają swój program w razie potrzeby
- Zachęć uczniów i uczennice do rozmowy o najbardziej efektywnych rodzajach łopatek wentylatora możliwych do zbudowania z klocków
Przykładowe pomysły:
- Wyjaśnianie - 10 minut
Każda z par prezentuje swój wiatrak i jego działanie. Uczniowie dzielą się pomysłami i opisują:- jak ich model porusza cząsteczkami powietrza
- jak przewraca wieżę bez dodykania jej
Poproś uczniów, żeby zachowali swoje modele do dalszej części zajęć.
Część 2 - 45 minut
-
Rozwijanie
- Karton lub inne materiały mogą być lepszym materiałem dla skrzydeł wiatraka niż klocki LEGO, bo mogą przesuwać większe ilości powietrza.
- Dzieci przebudowują swoje modele używając różnych metariałów, testują ich skuteczność.
- Zaproś dzieci do podzielenia się nowo zdobytą wiedzą i umiejętnościami:
Co pomogło im ukończyć wyzwanie?
Czego nauczyły się podczas zajęć? - Daj uczniom i uczennicom czas na posprzątanie stołów, posortowanie i oddanie zestawów
- Ewaluacja - 5 minut
Wspólnie z uczniami i uczennicami oceńcie jak się Wam pracowało na zajęciach, czy zadanie było ciekawe i czy trudno było je wykonać. Możesz wykorzystać kartę samooceny.
Komentarze