AKCES Edukacja rozwiązania LEGO Education

Wielkość czcionki:

  • A
  • A
  • A

Kontrast strony:

  • A
  • A
  • A

AKCES Edukacja na portalach społecznościowych

6 sposobów na asertywność i pewność siebie u przedszkolaka.

 

duplo dla przedszkolaWysoka, adekwatna, samoocena i związana z nią pewność siebie to najłatwiejsza droga do udanych relacji z innymi, a także do odczuwania szczęścia. Zrównoważone poczucie własnej wartości u najmłodszych stanowi podstawę do osiągania ambitnych celów oraz rozwoju w przyszłości. Pewność siebie pomaga nam także lepiej radzić sobie z niepowodzeniami, zwiększa również naszą otwartość na nowe doświadczenia.

Pewność siebie i asertywność

Asertywność to pewien rodzaj śmiałości do wyrażania własnych opinii. W asertywności wbrew temu, jak powszechnie się uważa nie chodzi tylko o to, by nauczyć się mówić „nie”. Asertywność to umiejętność wyrażania siebie - swoich uczuć, emocji czy opinii bez intencji ranienia innych osób. Jest ona ściśle związana z poczuciem własnej wartości i pewnością siebie. 

Asertywne dziecko, to takie które potrafi obronić swoje stanowisko i nie ustępuje w sprawach ważnych. Nie daje się wykorzystywać i mówi jasno o swoich potrzebach. Wie jak wyrazić swoje zdanie bez konieczności tupania nogą, płaczu czy krzyku. 

Dlaczego pewność siebie jest tak ważna?

Przekonania na swój temat kształtują się głównie w okresie wczesnego dzieciństwa i wynikają w dużej mierze ze sposobu traktowania dziecka oraz komunikatów wypowiadanych na temat malucha przez osoby znaczące dla niego. Poczucie własnej wartości odgrywa znaczącą rolę w motywacji, gotowości do podejmowania nowych wyzwań czy budowaniu relacji. Niska samoocena może znacznie utrudniać odniesienie sukcesu w szkole lub pracy. Natomiast posiadanie zdrowego poczucia własnej wartości może pomóc w osiąganiu życiowych celów. 

Jak wychować asertywne i pewne siebie dziecko?

Pewność siebie jest jednym ze szczególnych darów, jakie rodzice przekazują swoim pociechom. Dziecko, któremu brakuje pewności siebie, nie będzie chciało stawiać przed sobą nowych wyzwań. Obawa przed niepowodzeniem może być poważną przeszkodą na drodze rozwoju. Ważnym zadaniem rodziców, opiekunów, jest zatem zachęcać i wspierać dzieci, gdy próbują stawiać czoła trudnym zadaniom. Jak tego dokonać?

  • Rozmawiaj z dzieckiem 

Nie chodzi tu tylko o samą rozmowę, ale przede wszystkim o zachęcanie do samodzielnego myślenia i wyrażania opinii. Pytaj dziecko, jakie jest jego zdanie w danej sprawie. Ucz, iż nie zawsze musisz się z nim zgadzać. Ważne jednak jest, by dziecko mogło odczuć, że jego opinia jest szanowana, respektowana i ma znaczenie wśród otaczających je osób. Wymagaj, by maluch uzasadniał swoje twierdzenia, by zaprezentował swój ciąg przyczynowo – skutkowy i wyraził czego w danej chwili potrzebuje. Nie unikaj w rozmowach trudnych tematów, wyjaśniaj rzeczy na poziomie odpowiednim do wieku dziecka. Ucz również dziecko mówić „nie”, gdy coś co dzieje wokół wymaga sprzeciwu.

W ten oto sposób dziecko uczy się samodzielnego myślenia, staje się również bardziej świadome swoich emocji.

  • Pozwalaj na samodzielne rozwiązywanie problemów

Nie wyręczaj swojej pociechy, pozwól dziecku działać samodzielnie. Maluch nie rozwinie swoich zdolności ani pewności siebie na tyle, żeby poradzić sobie z nimi samodzielnie, jeśli nie pozwolisz mu na to. Rodzicielska nadopiekuńczość może skutecznie zablokować poczucie własnej wartości wywodzące się z samodzielności dziecka. Podejmowanie samodzielnej aktywności nie musi być działaniem spektakularnym, początkowo mogą to być proste czynności samoobsługowe, z czasem zabawy podejmowane przez dziecko o różnym stopniu trudności i zorganizowania.

  • Doceniaj wysiłek, nie krytykuj45012 env 007

Bez względu na to, czy Twoje dziecko osiągnie sukces, czy powinie się mu noga nie powinno czuć się zawstydzone tym, że próbowało. Konsekwentne dążenie do celu, nie poddawanie się, uczenie się na błędach wpływają na pewność siebie bardziej niż sporadycznie osiągane sukcesy.

Samodzielne dochodzenie do celu, pokonywanie kolejnych problemów, modyfikowanie swojego działania, wreszcie testowanie zastosowanych rozwiązań to coś dla dzieci naturalnego, co pozwala dojść do upragnionego efektu finalnego bez poczucia porażki i zagubienia. 

To działania, które przywodzą na myśl aktywności z wykorzystaniem klocków LEGO® Education.

Intuicyjnie tworzymy, budujemy oraz modyfikujemy nasze konstrukcje, co rozwija nasze praktycznie umiejętności. Czasem nasze instalacje wymagają ulepszenia, by stać się stabilniejsze, wyższe, mocniejsze, bardziej rozbudowane. W pracy z wykorzystaniem LEGO® Education nie ma złych rozwiązań, każde z nich jest dobre, każde prowadzi do osiągnięcia celu.

  • Podążaj za zainteresowaniami, pobudzaj ciekawość dziecka.

Ciekawość jest naturalną cechą dziecięcą. Strumień pytań zalewający rodziców każdego dnia to, coś z czym każdy opiekun dziecka musi się liczyć. To także najlepszy czas, by rozbudzać w naszych podopiecznych ciekawość świata, by zachęcać dzieci do zajmowania się czymś, co je interesuje.

Odkrywanie swoich pasji to niezwykle emocjonujące działania bez względu na fakt, czy dotyczą one zakładania hodowli mrówek, czy tworzenia domowej pracowni robotyki.

  • Motywuj

Dla swojego dziecka jesteś bohaterem. Wykorzystaj ten czas, by nauczyć swoją pociechę tego, co sam już wiesz o tym, jak myśleć, działać i mówić. Bądź wzorem, motywuj nie tylko tym, co mówisz i jak zwracasz się do dziecka, ale również swoją postawą.

Rolą rodzica jest wyposażenie dziecka w wiedzę i narzędzia, dzięki którym będzie potrafiło samodzielnie radzić sobie z trudnymi sytuacjami i pielęgnować w sobie asertywną postawę, bez względu na to z kim i kiedy rozmawia. 

  • Okazuj dziecku zainteresowanie i szacunek

Okazywanie dziecku zainteresowania, słuchanie go, bycie otwartym na jego potrzeby, postrzeganie dziecka jako osobę – podmiot, dawanie poczucia bezpieczeństwa, szanowanie jego zdania to nie tylko slogany, o których czasem gdzieś usłyszymy. To przede wszystkim ważne zasady, poprzez wprowadzenie których zaspokajamy podstawowe potrzeby psychiczne dziecka, a których realizacja daje naszym dzieciom szanse do samodzielnego podejmowania, pokonywania i rozwiązywania trudności i problemów.

To, w jaki sposób dziecko myśli o sobie i czy wierzy w swoje możliwości, wynika głównie z zachowania jego rodziców. Warto zatem zapamiętać, iż jeśli zależy nam na tym, by mieć w domu pewnego siebie i ciekawego świata malucha, musimy dołożyć wszelkich starań o rozwój zdrowej i zrównoważonej samooceny naszej pociechy.

 

Pewność siebie

O autorce: Agnieszka Puk

Z wykształcenia pedagog, terapeuta szkolny oraz nauczycielka przedszkola. Pracuje z najmłodszymi, co zawsze było jej marzeniem. W pracy  stara się być energiczna i kreatywna. Nie boi się nowych wyzwań, dlatego sięga po różne techniki, by zaangażować swoich wychowanków do działania. Pracuje z wykorzystaniem metody projektów, QtA, a także narzędzia, jakie stanowi LEGO®Education.

Wychowawca grupy 3, 4 i 5 - latków w jednym z poznańskich przedszkoli, pełni również funkcję koordynatora działań Małego Wolontariatu oraz koordynatora programu Ambasador Przyjaznej Edukacji. W wolnych chwilach prowadzi kreatywnego bloga dla rodziców i nauczycieli pisząc o wszystkim, co z dzieckiem związane.

 

Newsletter

Zapisz się już teraz