AKCES Edukacja rozwiązania LEGO Education

Wielkość czcionki:

  • A
  • A
  • A

Kontrast strony:

  • A
  • A
  • A

AKCES Edukacja na portalach społecznościowych

 

FIRST® LEGO League season z klasą 4b

W tym roku uczniowie klasy, której jestem wychowawcą i nauczycielem matematyki, otrzymali możliwość uczestniczenia w projekcie FLL Off season przy wykorzystaniu robota SPIKE Prime. Nigdy wcześniej nie prowadziłam drużyny i jest to dla mnie pierwsze spotkanie zarówno z FIRST® LEGO League, jak i z robotyką. Postaram się na bieżąco opisywać swoje doświadczenia i wnioski płynące z tej formy pracy.

First Lego League Spike

Decydując się na udział klasy w projekcie liczyłam, że przyniesie on jej uczniom określone korzyści. Jestem ich wychowawcą od pół roku i wiem już jakie są słabe strony zespołu, nad którymi chciałabym pracować, także podczas zajęć dodatkowych. Klasa nie ma większych problemów z nauką, ale jest słabo zintegrowana - często wybuchają w niej konflikty, widoczne są podziały pomiędzy poszczególnymi grupami. Moim głównym celem będzie stworzenie zgranej drużyny oraz rozwijanie kompetencji społecznych takich jak wspólne planowanie pracy, podział zadań, kulturalna komunikacja w grupie, identyfikacja słabych i mocnych stron członków zespołu oraz budowanie poczucia sprawczości – tu bardzo liczę na pozytywną rolę projektu badawczego. Oczywiście mam nadzieję na rozwinięcie kompetencji w innych dziedzinach. Ze względu na przedmiot, którego uczę, najbardziej liczę na ćwiczenie logicznego myślenia, wnioskowania i orientacji przestrzennej, które są ściśle powiązane z nauką matematyki.


First Lego League budowanie robotaZdecydowałam, że zajęcia będą miały miejsce po lekcjach i udział w nich będzie nieobowiązkowy, mimo to na pierwszych zajęciach, prowadzonych wspólnie z trenerem Akademii LEGO® Education, który miał wytłumaczyć nam na czym polega FIRST LEGO League, zjawiła się cała klasa. Początkowo jedna z dziewczynek odmówiła udziału w projekcie, ale namówiona przeze mnie, zgodziła się zostać i sprawdzić, czy jej się spodoba. W związku z tym , że pierwsze zajęcia miały zapoznać dzieci z projektem i zachęcić je do dalszej pracy, zdecydowałam, że nie będziemy jeszcze dzielić ich na docelowe grupy robocze i pozwoliłam im dobrać się w zespoły samodzielnie. Zajęcia polegały na zbudowaniu elementów maty konkursowej według instrukcji. Uczniowie byli zachwyceni ideą instrukcji wyświetlanych na tabletach i wszyscy bardzo zaangażowali się w budowę. W większości zespołów udało im się sprawnie i sprawiedliwie podzielić pracą. W miejscach, w których pojawiały się konflikty, zostały one szybko rozwiązane. Dały też znać o sobie wady samodzielnego doboru w grupy. Uczniowie w większości dobrali się kierując się sympatiami lub antypatiami, w związku z tym grupy były jednorodne płciowo i widać było między nimi wyraźne różnice w poziomie umiejętności, w związku z tym niektóre grupy pracowały bardzo szybko i zbudowały bardzo dużo, a niektórym nie udało się ukończyć nawet jednej budowli.

First Lego League silniki spike

Mimo, że wydawało mi się, że budowanie z instrukcji niewiele wnosi do procesu dydaktycznego, nauczyłam się podczas tych zajęć kilku rzeczy. Praca z instrukcją pozwala na szybkie zidentyfikowanie dzieci z problemami z lateralizacją. W przypadku jednej z dziewczynek, było to na tyle widoczne, że podczas rozmowy z rodzicami zasugerowałam wizytę w poradni psychologiczno-pedagogicznej. Obserwując podział pracy w poszczególnych grupach zwróciłam też uwagę na inne dziecko, które miało wyraźny kłopot ze współpracą z innymi i przestrzeganiem reguł. Zamierzam sprawdzić, czy ta sytuacja ma miejsce także w czasie innych zajęć i czy trzeba interweniować. Największym sukcesem była rozpromieniona twarz uczennicy, która początkowo nie chciała uczestniczyć w projekcie, ale trafiła do najszybszej grupy i po zajęciach oświadczyła, że robotyka jest super i będzie przychodziła na każde zajęcia.


Z olbrzymią niecierpliwością czekamy na następne zajęcia, na których podobno poznamy robota LEGO® Education SPIKE™ Prime.


łuczniczkaAutorka: Agata Piasecka – nauczyciel matematyki w Publicznej Szkole Podstawowej „Cogito” w Poznaniu, jedynej placówce w Polsce pracującej w oparciu o filozofię Celestyna Freineta. Lubi uczyć matematyki przy wykorzystaniu klocków LEGO oraz gier planszowych, karcianych i komputerowych, także stworzonych przez uczniów w czasie zajęć. Prywatnie matka czworga dzieci w wieku szkolnym, zapalona dziewiarka i miłośniczka układania kostek Rubika.

 

Newsletter

Zapisz się już teraz